Varsler tysk bobil-bølge

Lav kronekurs og forventede hetebølger i Sør-Europa har aktualisert Norge som reisemål. Det merkes allerede på veien.

Vidar Raa i SkyttelPASS registrerer rekord i salg av bombrikker til Tyskland og Nederland. Foto: SkyttelPASS.

SkyttelPASS har registrert rekord i antallet brikke-bestillinger fra Tyskland før årets sommersesong, og dermed en varslet tysk bobil-bølge på norske veier.

– Basert på erfaring er dette hovedsakelig tyske bobilturister som skal oppleve norske fjell og fjorder i sommer, sier SkyttelPASS-sjef Vidar Raa i en pressemelding.

Forventer mange bobiler
Det kan bli mange utenlandske bobiler langs norske veier i år. Fra april til juni er det kommet nær 7000 brikke-bestillinger fra Tyskland mot i underkant av 4000 på samme tid i 2023, skriver SkyttelPASS.

Det er dessuten registrert mer enn en dobling fra Nederland i denne perioden med nær 1800 brikke-bestillinger mot 740 på samme tid i fjor.

Grunnen til at utenlandske bilister henvender seg til SkyttelPASS er fordi bombrikken også kan brukes på broene Storebælt og Øresund mellom Danmark og Sverige. Brikkene kan dessuten brukes på alle norske ferger og bomstasjoner.

Tyskerne betaler ikke mer enn de må
– Tyskerne er kjent for at de ikke er interessert i å betale mer enn de må. Bilferie langs norske veier kan bli ekstra dyrt uten en bombrikke i bilen, sier Raa. Tyske turister utgjør den desidert største gruppen av utenlandske brikke-eiere i Norge.

– Det virker som om tyskerne er flinke til å planlegge og å gjøre undersøkelser omkring bomkostnader. Jeg tror ikke at det er mange nordmenn som bestiller en utenlandsk bombrikke før de skal utenlands, smiler Raa.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  4 comments for “Varsler tysk bobil-bølge

  1. Hvor kan man predikere i tyske bobilturisters hjerner at: “vi er på ferie” slipp yrkessjåførene frem, de er på jobb. Og fartsgrensene stort sett 80, ikke 60 km/t.

    • Tok et alvorsord med en tysker ifjor, på Moi(der veien svinger seg i ett felt). Måtte snakke med fruen( only wife speaks English). Da hadde jeg ligga bak han i mil etter mil, pluss trailere i ræva på meg igjen. De mente da følgende: sålenge de ikke overskred fartsgrensa så kunne de kjøre hvor sent de ville🥵

      • De har jo et poeng da, siden fartsgrensen er maksimal fart ved optimale forhold. Samtidig sier trafikkreglene klart og tydelig at hvis man kjører betydelig saktere enn øvrig trafikk og også er til unødig hinder for andre (merk at begge punkter må være oppfylt), plikter man å slippe forbi, og om nødvendig svinge til siden og stoppe.

        Så da spørs det hvor man legger lista for “unødig hinder”, det holder ikke bare å kjøre under fartsgrensen. Man kjører ofte litt saktere på ukjente og svingete veier, av trafikksikkerhetshensyn, og det kan ikke kalles unødig hinder. Det er helt innenfor regelverket, og man er da ikke pliktig å slippe folk forbi.

        Hvor går grensen? Normal sunn fornuft tilsier at man blinker til høyre og stopper opp for å slippe forbi ved passende oversiktlig rettstrekke hvis man har en lang rekke biler bak seg, men ikke alle utviser sunn fornuft, og hvor mange biler må man egentlig ha bak seg før det er pliktig å svinge til siden?

        Er ikke norske lovtekster fantastiske i sin diffuse åpning for tolkning i alle retninger? …

  2. Har denne uken kjørt Lillehammer/Saltstraumen og aldri i mitt attiårige liv møtt så mange tyske og forsåvit nedrlanske bobiler som på denne turen, så der har nok Vidar Raa helt rett😳

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *