Varmen tapper bilbatteriet

(NW): Norske bileiere har nesten like flate batterier om sommeren som om vinteren.
– Folk blir veldig overrasket når vi forteller dem at flatt batteri er årsaken til at de ikke får start på bilen, for det er jo sommer, sier Geir Danielsen, operativ leder for Falck Redning i Stor-Oslo.  

Varmen er ikke et problem hvis du har et fulladet batteri. Men det er det få som har.. Foto: Colourbox

Varmen er ikke et problem hvis du har et fulladet batteri. Men det er det få som har.. Foto: Colourbox

Av Kjell M. Kaasa

I fjor sto sommermånedene for 23 prosent av Falcks utrykninger til bileiere med flatt batteri, vintermånedene for 31 prosent.
– Flate bilbatterier forbindes nesten utelukkende med kulde, men vedlikeholdslading er faktisk like påkrevet i sommervarmen, sier han.

Over 30 grader
Temperaturen er viktig for batteriets mulighet til å holde på strøm. Referansetemperaturen er 20 grader, da trives batteriet best.
– På varme sommerdager gir batteriet fra seg strøm, det selvutlader. Jo varmere batteriet er, desto større er selvutladingen. Den skjer ikke lineært med temperaturen, men øker drastisk fra 30 grader og oppover, sier Falcks bilekspert.
Varmen er ikke et problem hvis du har et fulladet batteri. Men det er det få som har.
– Av erfaring vet vi at de fleste kjører rundt med 40-50 prosent kapasitet på batteriet. Det kan være for lite å gå på hvis bilen blir stående i solsteiken mens man tilbringer dagen på stranda, sier Danielsen.

Felles kur
Når det er kaldt holder batteriet på strømmen, men den kjemiske prosessen i batteriet går langsommere. I tillegg sørger kulda for at oppgaven blir tyngre. Motoroljen blir mer tyktflytende, noe som krever mer av batteriet når bilens startes. Setevarmere, vifte og varmetråder i rutene krever sitt.
Den beste kur mot flatt batteri, både sommer og vinter, er jevnlig bruk av batterilader.
– Det er dessverre ikke helt sant at du lader opp et bilbatteri ved å ta en langtur, for det hjelper ikke hvis utgangspunktet er dårlig. Når du kjører lenge med et underladet batteri, reduseres batteriets mottagelighet for lading betydelig. Hvis du vedlikeholdslader, har du derimot et godt utgangspunkt hele tiden, sier Danielsen.
Jo oftere batteriet er i utladet tilstand, desto mer sulfaterer batteriet. Det vil si at sulfatmolekyler trekkers mot den negative blyplaten hver gang et batteri lades ut. Veldig forenklet kan man si at batteriet gror igjen. Molekylene forsvinner når du lader opp igjen, men ikke helt.

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
– Ikke dropp service på bilen – det kan koste dyrt

Er du frisk og bilen din skal ha service, er vårt råd at du tar bilen på verksted og får Read more

Slik minsker du risikoen for smitte i bilen

Det er lurt å gjøre noen tiltak i egen bil for å unngå korona-smitte. - Er det flere som bruker Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *