Vannfiltersystem blir standard i alle bobiler fra Europas tredje største

Det har vært mye fokus på stadig større enheter innen caravanbransjen i Europa. Erwin Hymer Group er havnet under amerikansk eierskap. Trigano Group har slukt Adria og en del andre. I all stillhet har Knaus Tabbert konsernet gått bort og blitt tredje største caravanprodusent i Europa, og det ble behørig markert under pressevisningen i Bad Griesbach tidligere i sommer.

Knaus SUN i 900 LEG, luksuslineren i «tungbilklassen» har fått en oppgradering i det nye modellåret. Foto: Bjarne Eikefjord.

Det hele begynte for 50 år siden i Jandelsbrunn, en liten landsby som den gangen lå like innenfor jerneteppet i Bundesrepublik Deutschland. For 2018 produserte konsernet Knaus Tabbert, som også har varemerkene Weinsberg, Morelo og T@B hele 26 000 campingvogner, bobiler og bybobiler i fabrikkene i Jandelsbrunn, Mottgers, Schlüsselfeld og Nagyoroszi. Hvis noen stusser på det siste navnet, så er det helt riktig plassert i Ungarn.

Mindre delintegrert Knaus på MAN chassis. Foto: Bjarne Eikefjord.

Rekordtall
Produksjonstallene for 2018 var ny rekord og plasserte konsernet på tredjeplass over caravanprodusenter i Europa. Men Knaus Tabbert har ikke tenkt å hvile på laurbærene. Konsernsjefen, Wolfgang Speck vartet opp med produksjonsprognoser for 2019-2020 som både vil øke produksjonstallene, omsetningen og fremfor alt markedsandelen. For det er om markedsandelene kampen mellom de ulike produsentkonsernene står, det er den de kjemper for å øke. Derfor har vi sett stadig større sammenslutninger de senere årene, men Knaus Tabbert har maktet å innta sin tredjeplass i feltet nærmest på egenhånd og uten for store ord og bokstaver. Før nå.

L!VE I er en av toppmodellene fra Knaus, nå med mye tilleggsutstyr. Foto: Produsenten.

Vannfiltersystem
Den store nyheten alle fra Knaus Tabbert snakket om, var et helt nytt vannfiltersystem som kommer som standard i alle campingvogner og bobiler fra konsernet fra og med 2020 modellene. Det kan trenges, for selv i Norge med noe av verdens beste drikkevann, kan det være greit å sørge for at det hele har passert gjennom et filtersystem som fjerner alt uønsket, fra klorin, partikler, jord, og ikke minst bakterier av forskjellig kaliber, som alle har det til felles at de kan skape utrivelige tilstander for caravanister på tur. Det nye BTW (Best Water Technology) systemet skal sørge for at vannet som brukes er filtrert, myknet og har fått en bedre og mer behagelig smak. Til og med kaffe skal angivelig smake bedre, lover Knaus Tabbert. Rensingen sørger også for at baderom og kjøkkenvask holder seg rene lenger. Har man et eldre campingkjøretøy, kan vannfiltreringssystemer også til en viss grad ettermonteres.

Lyst og luftig soverom med stor takluke og nye komfortmadrasser. Foto: Produsenten.

Lastebærere
Blir plassen for liten innvendig, kan alle Knaus og Weinsberg bobiler utstyres med en lastbærer som automatisk kan svinges ut fra under støtfangeren bak. Det er festet direkte til chassiset, har bærearmer for sykler og og transportbokser, og har kulekobling for tilhengere. Lysene er tilpasset bilens Canbus-systemer, og fungerer derfor automatisk når utstyret tas i bruk. Lastekapasiteten er normalt 83 kg. med transportboks på 320 liter er lastekapasiteten 72 kg. Så gjenstår bare å passe på at totalvekten ikke overstiger kjøretøyets eller førerkortets vektklasse.

Redesignet interiør med delt, utskyvbart bord gir bedre romfølelse. Foto: Produsenten.

Head-up display
Utviklet som våpensikter for de britiske Spitfire jagerflyene under 2. verdenskrig, har HUD, eller Head-up display kommet til bilverdenen for å bli. Kort sagt sørger det for at viktige kjøredata som fart mm projiseres på en gjennomsiktig skjerm, slik at sjåføren slipper å ta øynene bort fra veien. Knaus Tabbert peker på trafikksikkerhetsaspektet som ligger i at lovlig fart, trafikksignaler og navigasjonsdata er lett tilgjengelig i sjåførens synsfelt – i tillegg til at HUD tar seg godt ut på dashbordet.

Ny hekk blir varemerke for Knaus bobiler. Foto: Produsenten.

Flere motoralternativer
I tillegg til den klassiske Fiat motoriseringen, kjører Knaus Tabbert også MAN chassis på sine bobiler. Etter det vi erfarer, foregår det også dialog med Mercedes, også fordi Fiat ser ut til å slite med å få fram tilstrekkelig antall av sin nye euro 6d motor i tide. For den helintegrerte L!VE serien er det Fiat som gjelder, og Knaus presenterte en fornyet, stor helintegrert bobil i den øvre klassen. Serien omfatter også flere delintegrerte bobiler, som for 2020 har fått både vannfiltersystem, lastbærere og digital HUD.

Også modellserien Sky Platinium har fått en grundig overhaling av farger, utstyr og interiør. Foto: Produsenten.

Kjøkkenet i Sky TI Platinium. Foto: Produsenten.

Delintegrerte kan også leveres med senkeseng. Nye komfort madrasser i sengene, kjøleskap med automatisk energbruksvalg og trebluss gasstopp er også standard. Ellers kan nevnes at LED hovedlys, bredere dører med sentrallås og lay-out for bedre innvendig plass, går igjen på de fleste modellene.

Alt i et. Sky TI Platinium. Foto: Produsenten.

Nytt interiør
SKY TI og Platinium har også fått nytt interiørdesign for å gi bedre romfølelse. En av modellene hadde sidemontert sofagruppe gir mer gulvplass. For å understreke familievennligheten, tilbys eksklusive stofftrekk, og en såkalt «cosy home» pakke med utsøkt dekor på setetrekk, gardiner og puter, sengetøy og endatil en bordløper. Knaus tilbyr også et alt-i-ett navigasjonssystem med programvare spesielt tilpasset camping og tre års fri kartoppdatering. Mye av tilleggsutstyret kommer i pakker som bare i begrenset omfang øker totalprisen på bobilene.

Av: Bjarne Eikefjord for Bobilverden.no og BoCM

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *