Bobil? Valgets kval

Hege Lian, daglig leder i Lians caravan & fritid i Bardufoss solgte flest Bürstner i Norge i fjor. Foto: Knut Randem.

Hege Lian, daglig leder i Lians caravan & fritid i Bardufoss solgte flest Bürstner i Norge i fjor. Foto: Knut Randem.

Som forhandler bør Hege Lian være rimelig sikker på at hun bestiller de modellene kundene kommer til å etterspørre. Det kan være en vanskelig vurdering. Vi har avtalt at hun skal vise oss sine favorittnyheter på CMT.

Hun trekker oss raskt bort til en Bürstner Grand Panorama, men den har vi jo skrevet om før, forsøker vi oss. Den kom jo på Caravan saloon i høst.
– Ja, men nå har vi fått den til Bardufoss. Den kom like før jul, sier Hege Lian, daglig leder i Lian´s caravan & fritid.
– Foreløpig har vi testet den i minus 15 grader. Kaldere har det ikke vært i vinter.
– Hvordan gikk det med det store frontvinduet? Iset det igjen?
– Nei, det gikk veldig fint. Vinduet holdt seg rent og duggfritt og bilen fungerte veldig bra med god varme, svarer Lian. Hun er i salgsmodus og demonstrerer hvorfor bedriften solgte flest Bürstner i Norge i fjor.
– Vi slo så vidt Bergen caravan. I fjor greide vi ikke å levere mange nok av Nexxo t 569. Det er en liten og flott bobil for to personer med en lengde på bare 569 cm, men den selger ikke på langt nær så godt i resten av landet, forteller Lian. Hun legger til at den antakelig er kjøpt av mange fiskere og jegere. Og de er det kanskje litt flere av i Finnmark?

Hymer B-klasse SL 778 til ca 1,4 millioner kroner. Er det den folk vil ha i år? Foto: Knut Randem.

Hymer B-klasse SL 778 til ca 1,4 millioner kroner. Er det en slik bobil folk vil ha i år? Foto: Knut Randem.

Hymer B-klasse SL 778. Foto: Knut Randem.

Hymer B-klasse SL 778. Foto: Knut Randem.

Lian besøkte CMT i Stuttgart sammen med selger Roger Risto, og har lovet å vise oss hva hun har tent på av nyheter her.

For- eller bakhjulstrekk
Så viser det seg at hun er i tvil om hva hun skal velge hos Hymer. Hymer har nemlig to modeller, som frister. Hvilken skal hun legge vekt på ved innkjøp i år?
De to nye helintegrerte modellene det står mellom er Hymer B-klasse SL 778 med boogie (tre aksler) og Hymer Starline S 680 med tvillinghjul. Begge ligger i prisklassen 1,4 millioner kroner. Så vi tar en titt…

Hymer B-klasse SL 778 har en totalvekt på 5000 kg og en oppgitt lastekapasitet på 835 kg. Den er 853 cm lang, og er bygget på en Fiat Ducato Maxi 2,3 Multijet og AL-KO chassis.

Hymer Starline S 680 har i motsetning SL 778 bakhjulstrekk. Interiørene har stort sett lik gulvplan. Foto: Knut Randem.

Hymer Starline S 680 har i motsetning SL 778 bakhjulstrekk. Interiørene har stort sett lik gulvplan, men skiller seg selvfølgelig fra hverandre. Foto: Knut Randem.

Hymer Starline S 680. Foto: Knut Randem.

Hymer Starline S 680. Foto: Knut Randem.

Hymer Starline S 680 har en totalvekt på 5000/5300 kg og en oppgitt lastekapasitet på 930/1230 kg. Den er 797 cm lang og går dermed ned en prisklasse på fergene i forhold til SL 778. Starline er bygget på en Mercedes Sprinter 516 CDI 2,2l.

I 2013-utgaven har denne bilen fått et oppgradert interiør. Ellers skal den være mer eller mindre identisk med forgjengeren fra i fjor.

I interiøret har de to bilene nærmest en identisk gulvplan. Så her blir det veldig objektivt hva man føler best for og trives best i. På den tekniske siden skiller de to bilene seg mest markant ved at SL 778 har forhjulstrekk og boogie mens Starline er bakhjulsdreven på tvillinghjul.

Vi sa vår subjektive mening til Hege Lian. Det kan du også gjøre i kommentarfeltet under.
Lian tok oss også med til Knaus. Det kan du lese om her.

Del dette med andre:

  1 comment for “Bobil? Valgets kval

  1. Vi var i Wertheim i høst og så 2013 modellene.Vi falt faktisk for
    den delintegrerte Hymer Tramp CL 654.
    Et meget flott utført bygg,som i våre øyne faktisk var vel så atraktiv
    som den helintegrerte.De er blitt så åpne og luftige,godt utstyrt og
    nydelige farger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.