Noen hos Challenger har hatt det morsomt på jobben. Det er klart når vi ser den nye modellen med badet under senga. Vi har sett sprelske innfall fra Challenger også tidligere, men denne varianten var nok en oppsiktsvekkende nyhet.
En dobbelt håndvask bakerst i et stort og romslig bad. Det preger området bakerst i Challenger 338 som blir vist offentlig for første gang under messa Caravan salon i Düsseldorf denne uka.
Men hvor er dobbeltsenga? Se opp! Den henger i taket og senkes ned i badet når noen vil legge seg. Vaskene skjules nå under dobbeltsenga.
Litt upraktisk tenker du kanskje, men det finnes en tredje håndvask på toalettet. Både det og separat dusj finnes like foran det som nå har blitt et soverom.
Ytterligere en senkeseng finnes over salongen som har face-to-face sofaer. De to sofaene kan med enkle håndgrep gjøres om slik at det blir to sitteplasser med Isofix i kjøreretningen. Dermed kan denne bobilen registreres for fire personer.
Challenger 338 er 746 cm lang og har en oppgitt egenvekt på 3087 kg og registreres for 3500 kg.
Utenfor en annen og litt mer konvensjonell modell treffer vi på Bjørn Arve Opsahl, konsernsjef i Arve Opsahl AS. Han har tatt turen til Düsseldorf sammen med far og styreleder Arve Opsahl samt lederne i Bobilkjeden Arve Opsahl AS.
Opsahl peker på en nyhet Challenger lanserte i fjor – Graphite 260. Denne har vi nå bestilt en del av slik at den blir tilgjengelig i alle avdelinger. Den har en bred bodelsdør på 60 cm. Dobbeltsenga henger i taket over salongen og har en bredde på 160 cm i full lengde. Senga kan senkes helt ned til en praktisk høyde.
Badet er plassert på tvers bakerst i bilen. Bak det, i og delvis over garasjen, er det store klesskap. Dette er en bil som så vidt kniper seg under syv meter. Den halvintegrerte bobilen har en oppgitt egenvekt på 2967 kg og registreres for 3500 kg totalvekt og fire personer.
Opsahl har stor tro på at den vil slå an i Norge og tar salgstallet 100 i sin munn.
– Du tror ikke dette er for radikale grep?
– Nei, det tror jeg ikke. Husker du da Challenger lanserte bobilen med fire dører for et par år siden? Mange lo av den, men den er faktisk en av våre mest solgte modeller.
Bobilverden.no har tidligere omtalt denne modellen i en artikkel her.
At folk i Challenger åpenbart har det morsomt på jobben settes visst pris på av det norske markedet.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Første fire dørers bobil?