Utsetter “lastebilavgift” som ville rammet bobiler

E6 og E18 vil etter alt å dømme inkluderes i lavutslippsonen. Foto: Knut Randem.

Oslo kommune gjennomførte i 2017 en høring om en ny forskrift for en lavutslippsone. Hele kommunen skulle etter forslaget omfattes og kostnaden ville for en del bobiler blitt på kr 300 per dag.

I dag melder NRK at innføringen av lavutslippsonen blir utsatt til neste vinter. Opprinnelig skulle den innføres denne vinteren. Den såkalte lastebilavgiften ville også rammet bobiler over 3500 kg. Høringsforslaget ga ingen unntak for personbiler over 3500 kg – biler i kjøretøygruppe M1. Dette i motsetning til i ordinære bomstasjoner.

Les også: Kr 300+ for å passere Oslo?

– Vi har fått en del høringsinnspill, spesielt fra næringslivet, som sier at de trenger litt mer tid før de kan klare å omstille seg, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg til NRK.
– Mange har investert i biler som er akkurat litt dårligere enn Euro 6, og da trenger de litt ekstra tid. Det velger vi å lytte til.
Hun understreker imidlertid at lavutslippsonen skal være på plass neste vinter.

Hun sier også at lavutslippsonen skal ramme eldre og tyngre lastebiler. Det kan gi organisasjonene for bobilister en mulighet til å komme med sine innspill. De ble ikke invitert til høringen i 2017.

Den endelige forskriften vil bli lagt fram om kort tid, sier Berg til NRK.

Les også: Kr 300+ for å passere Oslo?
Les også: – Miljøpolitikk på ville veier
Les også: Oslo skrinlegger omstridt lavutslippsone

Del dette med andre:

  7 comments for “Utsetter “lastebilavgift” som ville rammet bobiler

  1. At enkelte lokalpolitikere i Oslo skal ha råderett over nasjonens Europaveier (f.eks. E6 og E18), som uheldig nok går gjennom Oslo kommune, blir helt feil. At Oslos politikere ønsker å påføre sin egen befolkning en ekstra utgift får så være. Befolkningen har jo selv gitt sin stemme til det styret de har.

    Men for alle oss andre som blir tvunget innom Oslo fordi vi ikke har noe annet fornuftig valg er situasjonen en helt annen. Vi har ikke stemmerett i Oslo. Vi har ganske enkelt ikke noe vi skal ha sagt på tross av at Oslo kraftig påvirker vår privatøkonomi.

    Mange av oss kjører bobiler over 3,5 tonn. Vi har investert store penger i våre privatbiler. For de fleste av oss er dette en langsiktig investering. Da er det håpløst at Oslo brått skal kunne innføre nye ordninger og påtvinge meg store utgifter og verditap.

    Man kan ha forståelse for behovet for en bedre luftkvalitet i Oslogryta, men dette er ikke veien å gå.

    Stortinget burde frata Oslo kommunes muligheter til å drive det rene landeveisrøveriet på E18 og E16 slik de nå legger opp til.

    Nabokommunene burde få opp øynene; tenk på den trafikken som nå vil gå fra Drammen via Hadeland til Jessheim og Minnesund. Dette vil få følger for allerede hardt pressede kommunebudsjetter. Jeg råtipper at også helsevesenet vil merke pågang etter økt ulykkesfrekvens på småveiene rundt Oslo.

    Og ja; det blir mange penger ut av dette; Jeg er en av dem som kjører gjennom Oslo på egen regning. Jeg gjør det ganske ofte fordi jeg må av hensyn til min jobb. Dette vil koste meg ca. 25.000,- (siden det planlegges at ingen skal betale mer enn dette). For meg vil det nå bli nødvendig å kjøre via Hønefoss og Hadeland til Eidsvoll. Det vil ta ca. en time ekstra hver vei. I tillegg vil jeg utsettes for økt ulykkesrisiko, jeg vil stå for mer forurensning (ironisk nok)

    At velgerne i Oslo velger politikere som velger slike løsninger må jeg respektere. Men de kan ikke få lov til å skalte og valte med oss som ikke har stemmerett i Oslo.

    Det er ganske enkelt feil at kafévankere i Oslo skal ha slik negativ påvirkning på min privatøkonomi.

  2. Vi har tre kjerringer som som styrer hele norge og alle hopper etter de!Se å bli voksne å få fjernet dem.
    Hele moss og Rygge var forbannet da de la ned flyplassen,men nå er de i moss og planlegger mere dritt.
    Kommer til å ødelegge hel bobil kosen.

    • De tre kjerringene som du snakker om er ikke et hår verre enn de senile gubbene som satt i forrige regjering. De greide ikke å få gjort noen verden ting annet enn å legge på skatten. Mere skatt er deres motto.

      • Kan være enig med deg men at en by tar inn kjerringene som la ned 1000 arbeidsplasser er meg en gåte!
        Kan si hva du vill men Grande bør fjernes øyeblikkelig,hun styrer jo norge idag.

      • Ingen skatt ingen tilbud;

        Vi du gi fra deg dine barns rett til utdanning og skole, tilgang til helsetjenester, eldreomsorg, veier og…… Ja da vil du sikkert få til en avtale om at du kan slippe å betale skatt.

        Blir et kjiipt liv for dine barn og barnebarn…..
        Men hva gjør vel det… du slapp jo betale skatt.

        En bekjent bruker ca. 5.000,- pr. uke i medisiner for å holde sin egen diabetes i sjakk…. han bor i et land de nettopp fikk sin skattelette av sin president.

    • Vet ikke helt hva Rygge har med dette å gjøre, men jeg synes innlegget ditt ikke bør stå uimotsagt.

      Uten å ha noen mening om rød eller blå side av den politiske regnbuen så tror jeg at mange ikke tar virkeligheten inn over seg når det gjelder Rygge;

      Den berømte “seteavgiften” (som “kjærringene tilsynelatende har fått skylda for) har ingenting med nedleggelsen av Rygge. At vi fikk denne avgiften kan vi mene hva vi vil om, men den har isolert sett ingenting med Rygge å gjøre.

      Norwegian som gikk inn på Rygge med brask og bram hadde allerede flyttet fra Rygge da avgiften ble banket igjennom som et ledd i en hestehandel. Antagelig syntes mannen med smilet at det ikke var nok inntjening ved å fly til Østfold.

      Ryanair hadde allerede bestemt seg for å flytte aktiviteten. Hovedsakelig fordi politikerne nekter å la flyselskapet å gjøre som de vil. Ryanair flyttet basen ut av Norge fordi våre politikerne og våre domstoler nektet å la utenlandske (og sosialt dumpede) Ryanair ansatte unnlate å betale skatt som alle andre. Leder i Ryanair benytter alle anledninger til å hevne seg på Norge. Ikke uventet ble seteavgiften brukt for det den var verd av O´Malley eller hva han heter. Men uansett hva han sier så hadde han allerede før seteavgiften kom bestemt at aktiviteten skulle legges ned på Rygge.

      Uten Ryanair ble det ikke nok trafikkgrunnlag for Rygge. Ikke mye å leve av om man bare skal frakte øst eoropeere til og fra Norge med Wizz.

      Sett med kapitalens øyne har ikke Rygge livets rett som flyplass.

      Ikke glem at det som nå foregår i Oslo bestemmes av Oslo´s velgere. Du og jeg som skal bruke E18 / E6 har lite å stille opp med. I alle fall om ikke stortinget setter bremser på for Oslo´s vedtak.

  3. Staten ved Statens vegvesen skal godkjenne forskriften for lavutslippsonen når den foreligger. Det gir Staten en mulighet til å stanse innkrevingen på statlige veier.
    For øvrig er det sagt mer enn nok om flyplasser og politikeres egenskaper i denne tråden. Ytterligere kommentarer som ikke holder seg til temaet i artikkelen vil bli slettet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *