Utfordrer i Norge. Blir utfordrer i Sverige

Markedet for bobil- og caravanutstyr har mange aktører. Grossistene er få, og i både Norge og Sverige er det en stor dominerende aktør. Caravan Supply, eller Casu til daglig, er en utfordrer i Norge. Nå vil de også «ta» Sverige.

Daglig leder Odd Tuften i Casu viser fram det nye lageret på 4 000 kvm. Foto: Knut Randem.

I 2018 kom RSA inn som majoritetseier (85 prosent) i selskapet, som ble startet opp av Glenn Dahle i 2010. For to år siden overtok RSA resten av aksjene, men Dahle sitter fortsatt i styret.

I oktober 2022 flyttet Casu inn i et nytt bygg i Hokksund. Med 4 000 kvm grunnflate og 13 meter under taket kan daglig leder Odd Tuften vise varer for 55 millioner kroner.

– Den sene våren i år gir en litt treg start på salget og det skal nok inn varer for ytterligere 5 millioner kroner før de går ut for fullt, sier Tuften.

Odd Tuften i Casu foran det nye store lageret i Hokksund. Ved behov kan det bygges ytterligere 3 000 kvm her. Foto: Knut Randem.

På samme tomt er det plass til et byggetrinn 2 på 3 000 kvm. Dermed ligger det godt til rette for videre vekst. Fra 2019 til 2021 doblet omsetningen seg i følge Proff.no til over 82 millioner kroner, og planen er ikke å stoppe der.

Blir utfordrer i Sverige
Casu ønsker å fortsette veksten i Norge, men tar nå de første stegene inn i nabolandet. Tuften forteller at Kama der har 85 prosent av markedet. Det bør derfor være plass til flere aktører, mener han.

Til å lede satsningen i Sverige har Casu kapret Leif Barnardo fra Kama. Han er salgssjef for Sverige og har kontor i Jønkøping. Foreløpig er han alene i Sverige og skal bruke støttefunksjoner og lager i Norge.
– Leif kjenner det svenske markedet godt og er i gang med å knytte til seg kunder, sier Tuften.

Leif Barnardo (t.v) får ansvaret for Casus satsning i Sverige. Foreløpig jobber han også litt i Norge, som her på messe i Vikingskipet på Hamar for en uke siden. Foto: Knut Randem.

Et eget selskap er under etablering i Sverige. I takt med veksten vil Barnardo få selskap av flere medarbeidere og det kan også bli aktuelt å etablere et lager i Sverige. Det kan også være praktisk å ha et lager i et EU-land, sier Tuften.

– Vi skal gjøre i Sverige, som vi har gjort i Norge – bygge stein på stein. Hovedkonkurrenten er flink, men det gir også gode muligheter for oss, sier Tuften.

Selger godt
– Utstyr for bobil, campingvogner og øvrig fritidsmarked solgte godt under pandemien og vi regner med fortsatt vekst.

– I år er forhandlerne litt forsiktige med å bestille varer. En sen vår og usikkerhet om markedet spiller nok inn, sier Tuften, men varene kan komme raskt ut.

– Vi har etablert en eller to faste sendedagen i uka til faste forhandlere, men kan sende på dagen om det er behov for det. Vi har alltid varer på lager og skal få dem raskt ut, sier Tuften.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *