Utbyggingsavtale for Kvænangsfjellet er signert

– E6 over Kvænangsfjellet i Nord-Troms er dårlig og stenges ofte om vinteren. Det fører til lange omkjøringer gjennom Finland. Nå kommer det endelig ny vei.

Veien over Kvænangsfjellet blir ofte stengt om vinteren. Foto: Nye Veier.

Vi har signert veiutbyggingsavtale med Nye Veier AS, som betyr at målene for prosjektet og kostnadsrammene er bestemt, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Nye Veier har spilt inn at de kommer til å bruke 1 990 millioner kroner på å bygge veien. Regjeringen har nå godkjent dette som kostnadsramme for prosjektet. Det er Nye Veier som bestemmer rekkefølgen for utbyggingen av prosjektene i sin egen portefølje. Likevel må regjeringen godkjenne prosjektenes kostnader før Nye Veier kan starte utbyggingen. Godkjennelsen formaliseres gjennom en vegutbyggingsavtale mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier. Denne er nå signert av begge parter.

– Vi er veldig glade for at avtalen om utbyggingen av E6 Kvænangsfjellet er på plass. Fjellovergangen er en del av livsnerven i nord, og er viktig for både folk og næringsliv. Med mange stengninger vinterstid blir det lange omkjøringer. Nå blir det forhåpentligvis mindre av det, sier samferdselsministeren.

E6 Kvænangsfjellet blir et av flere prosjekter som er bygget ut i Nord-Norge de siste årene. E6 Helgeland, E6 Hålogalandsbroa, E6 vest for Alta, E105 Storskog–Hesseng og i høst E6 Tana bru, er noen av prosjektene som har åpnet de siste årene.

Nye Veier fikk overført E6 Kvænangsfjellet til sin portefølje fra Statens vegvesen i 2019. Selskapet vil nå velge entreprenør for det videre arbeidet med prosjektet. I planprogrammet ble anleggsstart anslått til høsten 2021.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *