Urimelig svensk overvektregel endres

Fra 2021 endres de svenske bestemmelsene for beregning av gebyr ved overlast. Slik reglene er i dag er de sterkt diskriminerende for bobiler og andre kjøretøy med høy egenvekt.

Nå skal svensk overvekt beregnes av totalvekt og ikke av oppgitt lasteevne. Foto: Knut Randem.

Det er snart fire år siden Transportstyrelsen kunne fortelle at reglene skulle endres. Nå skjer det.

I dag beregnes overlast i Sverige i prosent av lasteevnen, ikke av totalvekten slik det gjøres i Norge. Allerede fra første kilo overlast er boten 2000 kroner. Bøtesatsene stiger i trinn til 4000 kroner ved 41-50 prosent overlast. Fra 50 prosent overlast kan det bli anmeldelse og ved 100 prosent overlast ryker førerkortet.

Det som gjør dagens svenske regler urettferdige er at en varebil bygget for samme totalvekt, men som uten bobilpåbygg har en langt større lasteevne også får et langt større slingringsmonn ved overlast.

Konsekvensen av gjeldende regler er at en bobil med høy egenvekt får høyere bøter enn en varebil med lav egenvekt. Selv om lovlig totalvekt er den samme.

– Regelverket har vært uklart og til en viss grad også urettferdig. Nå retter vi opp det og samtidig gjør regelverket tryggere, sier infrastrukturminister Tomas Eneroth i en pressemelding.

Med de nye reglene må overbelastning beregnes på grunnlag av totalvekten til et kjøretøy, det vil si kjøretøyet, sjåføren og lasten i stedet for den maksimale vekten.

Regjeringen endrer også trafikkforordningen slik at politiet kan forhindre fortsatt reise hvis totalvekten til et kjøretøy er overskredet med mer enn 10 prosent. Tidligere var denne regelen basert på 20 prosent overbelastning.

Den svenske regjeringen foreslår at reglene trer i kraft fra 1. januar 2021.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  4 comments for “Urimelig svensk overvektregel endres

  1. Stämmer det att föraren 75 kg bilen 3500 och om lasten är 400 kg alltså Totalt 3975 kg är ok 👍 Blir aldrig riktigt klok på transportstyrelsen i Sverige dom får aldrig till det, kan aldrig klara ut det här problemet. Kul att läsa det här från er i bobilverden . Har inte hittat den här informationen från transportstyrelsen. Tack 😊
    .

    • Vi kan ikke svare på detaljer i de svenske bestemmelsene, men svarer ut fra de norsk. Slik vi forstår det blir de nye svenske reglene tilsvarende.
      Egenvekt og lasteevne er kun interessant i innkjøpsfasen og da som en veiledning (fører og en del andre ting er da medregnet). Når bobilen er kjøpt og ute på veien, er det KUN vekten på kontrolltidspunktet som er avgjørende. Og da snakker vi om totalvekt og vekt per aksel. De tillatte vektene skal ikke overskrides. Kontrollgebyr beregnes etter antall kg overskredet totalvekt.

  2. Hei jeg har en spørsmål om ørking av totalvekt av bobil.
    Jeg har en bobil med maks vekt fra 5000 kg , den biler ombygget til luftfjæring mit ørking av maksvekt til 5500 kg. Ombygging blir startet etter spørsmål på vegvesen i Finnsnes . Ombygging kan jeg starte ale godkjenningsdokumenter er i orden. Etter ombygging forklarte vegvesen de oppgradering av maksvekt kun de ikke gjøren , de dokumenter er ikke i orden .
    Jeg har ale dokumenter med Tüv godkjenning luftfjæring og maksvekt 5500 kg .
    Resultat er jeg har en nyttelast fra 200 kg .
    Jeg har hørt fra det katastrofale regelverket skal de endre ? Stemme det og når skal det kommer?
    Har du en aktuelle regelverket til maksvekt og overlast ?

    Jeg er interessiert av ale infos .

    Takk Peter

    • Så langt vi har hørt så aksepterer Statens vegvesen kun dokumenter fra produsenten når det gjelder vektendring.
      Om og i tilfelle når det blir slutt på den norske typegodkjenningen vet vi ikke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.