Under 7 meter selv med sykkelstativ bakpå

Alkovemodellen Trend A 5887 med køyesenger bak holder seg godt under 7 meter. Foto: Dethleffs.

Alkovemodellen Trend A 5887 med køyesenger bak holder seg godt under 7 meter. Foto: Dethleffs.

Dethleffs har fornyet og utviklet en serie med bobiler under navnet Trend. Der finner du nå både halv-, og helintegrerte modeller med ulike løsninger og to ulike alkovemodeller. Nyhetene ble vist på CMT i Stuttgart i januar 2016. På den korteste modellen holder du deg under 7 meter selv med sykkelstativ bak.

Badet i helintegrerte Trend I 7057. Foto: Dethleffs.

Badet i helintegrerte Trend I 7057. Foto: Dethleffs.

Dethleffs beskriver selv Trend som en serie bobiler for de med en sporty kjørestil. Senkesengene som beskrives under er det valgfritt å utstyre bilene med. Det er også flere andre detaljer som er valgfrie. Kan det være derfor Dethleffs mener de har en perfekt pris? Som standard kan du velge mellom to tresorter og tre møbelstoff i interiøret.
Inngangsdørene er 70 cm brede og du kan bestille ekstra stort vindu i døra. Oppvarmingen besørges av Truma Combi 6E.
Trend bygges på Fiat Ducato med et lavplattform chassis.

Alkovemodellene starter på bare 651 cm som lengde og gir inntil seks sengeplasser. Det er dobbeltseng i alkoven og køyesenger bak. En variant med tverrstilt dobbeltseng også bak vipper så vidt over 7 meter. De to siste sengeplassene reies opp i salongen.
De to modellene registreres for 3500 kg og har en oppgitt egenvekt på hhv 2855 kg og 2910 kg.

Kjøkkenet i den halvintegrerte Trend T 6717. Foto: Dethleffs.

Kjøkkenet i den halvintegrerte Trend T 6717. Foto: Dethleffs.

De delintegrerte modellene i Trend-serien består av flere modeller. De to korteste med hhv enkeltsenger og midtstilt dobbeltseng er 696 cm lange og har en egenvekt på 2825 kg. Her kan du velge mellom to typer senkeseng over salongen – en dobbeltseng eller en enkeltseng. Modellen med dobbeltseng og de to tilsvarende variantene en halvmeter lengre har dør mellom soveavdeling og kjøkken. Også disse registreres for 3500 kg.
De delintegrerte modellene i Trend holder også en lav profil med en høyde på 290 cm.

Med de to helintegrerte modellene i Trend runder du 7 meter og må opp i 739 cm. Også disse registreres for 3500 kg med en oppgitt egenvekt på 2985 kg. Begge har fire sengeplasser. To i senkeseng over førerposisjonen og to bak i enkeltsenger eller midtstilt dobbeltseng.
De helintegrerte modellene er bare 2 cm høyere enn de delintegrerte.

I Trend kan de midtstilte dobbeltsengene justeres opp og ned slik at du kan øke lastevolumet i garasjen ved behov. Trend kan også utstyres med Isofix for enkel festing av barneseter.

I videoen under har vi tatt en snartitt inn i Dethleffs Trend I 7057:

.

Del dette med andre:

  9 comments for “Under 7 meter selv med sykkelstativ bakpå

  1. Hva er det som er så interessant med bobiler under 7 meter? Så vidt jeg jeg vet, er det lengdene under 6 m og mellom 6 og 8 m og over 8 m som er interessante. Førstnevnte i forbindelse med bropasseringer i Danmark og sistnevnte i forbindelse med ferjer i ferjer i Norge og muligens en del andre land i Europa. Resten av avgiftene går på vekt. Er det noe som er relatert til max. 7 meter som jeg ikke kjenner til?

    • En bil over 7 meter lengde har et langt overheng bak og det kan forårsake at bakenden «subber» nedpå enkelte ganger, i tillegg til at bakenden «slår» langt ut til siden et problem i trange gater og veier. Og når en skal legge seg å sove så blir det mye gynging om en ikke har støtteben bak.

      • Nå har jeg en bobil på 7,48 m og ingen av det du anfører har noen praktisk betydning for meg. Det må derfor være andre ting som medfører at akkurat denn 7 m grensen framheves.

    • Nå har jeg tatt Fjord line flere ganger mellom Sandefjord og Strømstad uten å registrer at de har to takstsoner mellom 6 og 8,01 m, men det kan være fordi jeg er medlem i Fjord Club?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *