Tyske miljøsoner i endring

Tyskland har i to tiår hatt forutsigelige regler for utviklingen av kravene i miljøsonene. Nå oppheves noen miljøsoner. Andre steder strammes det inn – også for grønt miljømerke.

Det grønne miljømerket er fortsatt det strengeste gyldige oblatet i Tyskland. Nye restriksjoner får foreløpig ikke nytt merke. Foto: Green-zones.eu.

München strammer fra 1. februar 2023 inn kravene og utvider miljøsonen. Endringen vil føre til at flere tusen biler med grønt miljømerke ikke slipper inn i miljøsonen.

Biler med Euro 4-motor er kvalifisert til grønt miljømerke, men når München utvider miljøsonen neste år vil den også omfatte dieselbiler med Euro 4-motor og grønt miljømerke.

Fra oktober neste år vil forbudet i sonen strammes inn ytterligere slik at også dieselbiler med Euro 5-motor omfattes av forbudet – når luftforurensningen krever det. Det skriver GreenZones.eu på sine nettsider.
Innstrammingen har blitt møtt med sterke reaksjoner og søksmål, men det er kort vei til 1. februar.

Andre løfter på tiltakene
At situasjonen er ulik rundt i Tyskland kan magasinet Promobil fortelle om. I Neu-Ulm i Bayern går de motsatt vei. Der slipper biler med gult miljømerke inn i miljøsonen. Det skjer i svært få miljøsoner i landet.

Heidelberg og Karlsruhe opphever i følge bladet sine miljøsoner våren 2023. Også noen andre mindre steder opphever sine miljøsoner fordi de har sett bedring i luftkvaliteten og det er færre igjen av de mest forurensende bilene.

Så lenge det er samsvar mellom miljømerket bilen er utstyrt med og bestemmelsene for sonen er det enkelt å følge begrensningene i Tyskland. Men når dieselforbud trer i kraft for biler som egentlig har korrekt miljømerke, blir det straks vanskeligere for besøkende å følge med.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Har jeg rett miljømerke for denne byen?

Del dette med andre:

  2 comments for “Tyske miljøsoner i endring

  1. Hva skal vi med bobilen nå?
    Kan jo ikke kjøre noen plasser?
    Alt er bare noe dritt,»tull og tøys» alt sammen.
    Nå må vi snart bruke hård hanskene.
    De gjør hva de vill med oss😡

  2. Trodde vi var ferdige med den tiden da det stod «Jøder har ikke adgang til riket» i den norske grunnlov. Den manisk paranoide miljøbevegelsen i inn-og utland skaper nå trafikk-kaos ved å innføre et uoversiktlig miljøoblat-regime som varierer fra land til land, område til område og by til by. Du kan snart risikere å bli stående «oblat-fast» nede på kontinentet med en to år gammel bil fordi du tilfeldigvis ikke har helt ny bil med de nyeste, hotteste miljøkrav vedtatt på den siste miljøkongressen i Australia, dit alle deltakerne må reise med fly og bo på dyre hotell som kaster tonnevis med mat som står igjen på koldtbordene. Miljø-og klimabevegelsen favoriserer de rike som har råd til å bytte kjøretøy like ofte som de skifter undertøy. Vi andre, røkla, får finne oss i kjøreforbud og svimlende høye straffegebyr og å bli stemplet som miljøsvin. Vi som ikke har råd til til å være med på «de grønne og miljø-korrektes» råkjør med forbud, restriksjoner og en urskog med oblater blir stående som svarteper.
    Vi som ikke har råd til medlemskap i det gode grønne fellesskapet får kanskje snart tilsendt et gult armbind i posten, slik at staten får full oversikt over oss og kan kontrollere oss.
    Dette systemet funka også glimrende i Tyskland for 80-90 år siden.
    Nå har det «grønne» Tyskland tatt opp denne tråden igjen.

    Vi får bare avfinne oss med det: Oblatenes tidsalder er ennå ikke over.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *