Tyske forskere: Bobil bedre for miljøet enn hotell

Ofte kortere reiselengder og små CO2-utslipp ved overnatting i bobil gir en sterk miljømessig fordel for bobil og campingvogn sammenlignet med overnatting i hotell.

Bobil representerer en mer miljøvennlig overnattingsform enn hotell. Det har tyske forskere konkludert i en ny undersøkelse. Foto: Knut Randem.

Forskere ved Heidelberger Institut for energi og miljø har i en ny studie undersøkt klimagassutslipp fra forskjellige typer ferier. Dette er en oppfølging av to tidligere studier. Forskerne kom fram til at det slippes ut færre klimaskadelige gasser når du reiser med bobil eller campingvogn enn med andre ferieformer. Dette er spesielt tydelig når de sammenligner med flyreiser og andre overnattingsformer.

Konklusjonene i undersøkelsen skiller seg ikke vesentlig fra de resultatene Østlandsforskning kom fram til i Norge og som tidligere er omtalt her.

De tyske forskerne tok utgangspunkt i tre feriereiser for to personer, som startet i Frankfurt. Den ene reisen gikk til Rügen og varte i to uker. Den andre var en tre ukers tur til Marseille, og den tredje var en rundreise på tre uker i Skandinavia.

Ikke overraskende er det kjøringen som gir størst utslipp mens opphold i bobil genererer langt mindre utslipp enn opphold i hotell. Overnatting på bobilplasser gir noe mindre utslipp enn overnatting på campingplasser, har de tyske forskerne funnet ut. Dersom fire personer reiser sammen øker forskjellen dramatisk i favør av bobil sammenlignet med hotell.

I den norske undersøkelsen ble det også påpekt at en bobil har en vesentlig lavere årlig kjørelengde enn andre biler. I den tyske undersøkelsen er det også ved de korteste reisene bobil kommer aller best ut i sammenligningen.

Bybobil gir litt lavere utslipp
Forskerne i Heidelberger beregnet at en bybobil har litt mindre utslipp under kjøring, men også under opphold på feriestedet sammenlignet med halv- og helintegrert bobil og bil med campingvogn. Det er uansett svært lite som skiller CO2-utslippene fra de fire ferieboligene. I undersøkelsen veide bybobilen og den halvintegrerte bobilen 3500 kg mens den helintegrerte bobilen veide 4500 kg.

Forskerne slår fast at med kortere turer og mange overnattinger så vinner bobil mer sammenlignet med andre overnattingsformer enn ved lange kjøredistanser på kort tid. Dersom det brukes en kombinasjon av fly og hotell på de lengre distansene så er dette helt klart det dårligste alternativet. Bilkøring kommer bedre ut enn fly også på de lengste distansene i denne undersøkelsen.

Forskerne har beregnet at å senke hastigheten fra 120 km/t til 100 km/t gir en utslippsbesparelse på 6 prosent ved kjøring på motorveier.
Reise med tog og langdistansebuss gir minst utslipp uavhengig av overnattingsform. Cruise som ferieform er også i denne undersøkelsen i en særdeles høy utslippsklasse. Det var resultatet også i den norske undersøkelsen.

Du kan lese hele den tyske rapporten her (ekstern lenke). Utredningen er utført for Caravan Industrie Verbands e.V. og Caravaning Informations GmbH.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Bobil er ingen klimaversting

Del dette med andre:

  1 comment for “Tyske forskere: Bobil bedre for miljøet enn hotell

  1. Interessant rapport om bobilenes miljøavtrykk. Det som gleder meg ,er at det blir stadig flere bybobiler på markedet.Disse må åpenbart settek et mindre miljøavtrykk både når det gjelder produksjon og bruk.På den annen sidek bekymrer det meg at det er en tendens til at de hel og halvintegrerte bobilene blir større og tyngre for hvert år som går.Markedet tilbyr nesten ingen halvintegrerte biler under 6 meter.
    Jeg leste om en helintegrert bobil som hadde en dieseltank på 200 liter, og oppgitt rekkevidde på 100 mil. I følge enkel kalkulasjon , er dette et forbruk på 2 liter pr mil og ditto co2 utslipp.Dette er nærmest det doble av hva min gamle Laika 300 Ecovip bruker.Så med hensyn til miljøet er dette en urovekkende utvikling at folk velger stadig tyngre og større kjøretøy , som setter store miljøavtrykk under produksjon og bruk og som desuten tar større plass i trafikken, ved parkering og på campingplassene.
    Dette er desverre en generell tendens i den vestlige verden, alt skal være større og mer ressurskrevende, biler, bobiler , båter, hus og hytter.For at vi skal ha nok råvarer til å møte dette økende resursforbruket, har vi behov for minst en halv jordklode i tillegg til den vi har til rådighet.Det som berger oss er at det i store deler av verden , finnes mennesker hvis forbruk av jordens ressurser er marginalt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *