Tynnslitt tillit til vogntog på norske vinterveier

Farlige vogntog svekker folks trygghetsfølelse på vinterveiene. Det slår en ny undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF fast.

I starten av januar gjennomførte NAF en demonstrasjon av hva som skjer når et vogntog mister kontroll på hengeren og treffer en personbil i 60 kilometer i timen. Foto: NAF.

– Folk kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
72 prosent har vært bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier. Det viser en fersk undersøkelse utført av InFact for NAF.

Kun en av ti stoler på vogntogenes utrustning
Det står heller ikke bra til med tilliten til vogntogene. 62 prosent svarer at de har svært liten eller liten tillit til at vogntog som kjører på norske vinterveier er godt nok utstyrt for norske vinterforhold. Kun 9 prosent har tillit til at vogntogene er rustet for vinterføre.

– Dette bekrefter det vi ser og hører daglig fra norske vinterveier. Vogntogene er en reell bekymring som skaper utrygghet. Mange kjører med hjertet i halsen og bekymrer seg for at det skal skje ulykker, sier Ryste.

Det er særlig i Nord- og Midt-Norge folk rapporterer om høy grad av bekymring for vogntogene, men bekymringen er utberedt også i resten av landet.

Folk opplever problemet tett på
Hele 45 prosent svarer at de selv har sett vogntog i vinter som står fast eller har kjørt av veien.

– Det viser at dette ikke er en teoretisk problemstilling eller noe folk bare leser om i mediene. Vogntog som ikke takler norsk vinterføre er noe folk ser og opplever på veiene, sier Ryste.

NAF krever strengere krav til vogntogene og flere kontroller for å luke ut kjøretøyene som ikke er skodd for norske vinterveier. I tillegg må de som kjøper transporttjenester ta et ansvar for trafikksikkerheten.

– Det har blitt flere kontroller, men langt sterkere lut må til når problemene fortsatt er så omfattende. Politikerne må raskt sørge for skjerpede krav og tettere oppfølging, sier Ryste i en pressemelding.

Undersøkelsen er gjennomført av Infact.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.