Tungvekter inn i bobilmarkedet

Fiat har lenge vært nærmest enerådende til å levere biler til bobilprodusentene. Nå har en ny produsent kommet inn på dette markedet.

MAN er mest kjent som lastebilprodusent, og deres lastebilchassis har i en viss grad blitt brukt i større bobiler. Concorde og Phoenix er blant dem som har brukt MAN som basis på sine største modeller. Men MAN er ikke bare tungbil. Siden de er en del av VW-konsernet får de bygge sin egen versjon av VW Crafter. MAN TGE leveres både som kassebil og lett lastebilchassis, og er teknisk lik søstermodellen fra VW. Kun detaljer i fronten samt dekaler skiller de to.

Når MAN først hadde denne bilen i sortimentet var det jo fristende å prøve seg på nye markeder. Tidligere i år presenterte de en bybobil, og det kom jo egentlig ikke som en overraskelse. VW har jo hatt stor suksess med sine California-modeller bygd på Transporter, og har også vist oss California XXL basert på Crafter. Flere bobilprodusenter har også presentert bybobiler på Crafter i det siste. En av dem er Knaus, som var tidlig ute med sitt Saint & Sinner konsept, som vi har presentert tidligere. Det har imidlertid kommet svært få biler ut i markedet, og en årsak skal visstnok være at forhandlingene mellom bobilprodusentene og VW har gått i stå. Det var derfor heftige spekulasjoner foran årets pressevisning hos Knaus om de ville annonsere en overgang fra VW til MAN på bybobilene.

Førerposisjonen. Foto: Olav Barhaugen.

Det var derfor en stor overraskelse når salgssjef Gerd Adamietzki presenterte årets nyheter. Det var nemlig ikke en bybobil som rullet inn på scenen, men en delintegrert bil. Knaus VAN TI PLUS er en helt nyutviklet bil som kompletterer det øvrige utvalget hos Knaus. Interiørløsningen er i hovedsak lik den eksisterende VAN TI bygd på Fiat, men med noen nye løsninger. VAN TI PLUS kommer i to versjoner, på henholdsvis 650 og 700 cm lengde. Begge har langsgående enkle senger og et bad der vasken svinges inn under den ene sengen for å gi plass til dusjing. 650 har en enkel sofa og uttrekkbart bord, mens 700 har L-formet sittegruppe. Begge har et romslig og godt utstyrt kjøkken med tre kokebluss og god skap- og skuffeplass. En praktisk detalj er en liten lem som felles opp og gir større kjøkkenbenk. Med basis på MAN TGE byr denne på et mer fleksibelt utvalg i motorer og drivverk. Som standard leveres VAN TI PLUS med en firesylindret to-liters motor på 103 kW/140 hk og 6-trinns manuell girkasse og forhjulsdrift. Men på bestilling kan den også leveres med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. 8-trinns automatgir er også tilgjengelig, og du kan sikkert også få den med den kraftigste varianten av motoren på 130kW/177 hk.

Artikkel fortsetter under bildene…

Soveavdelingen. Foto: Knaus Tabbert.

Salong og kjøkken sett bakover. Foto: Knaus Tabbert.

Vi tok en prat med kommunikasjonssjef Stefan Diehl for å høre om dette var starten på en overgang fra Fiat og VW til MAN.

– Foreløpig har vi ikke konkrete planer om å bruke MAN på flere modeller, men vi har døren åpen og har dialog med flere aktuelle bilprodusenter. Men pr i dag er det Fiat som har de beste løsningene for oss som bobilprodusenter, sier Diehl.
– Selv om Fiat Ducato begynner å dra på årene og ikke har de mest moderne løsningene er det en meget solid og velprøvd bil. Fiat har også tett dialog med oss bobilprodusenter og tilpasser bilene våre ønsker og behov. Det gjelder ikke minst på chassis for de helintegrerte bilene. MAN og VW er nyutviklede biler og har både flere tekniske finesser og bedre komfort enn Fiaten, men Fiat vil nok fortsatt være hovedleverandør, avslutter Stefan Diehl.

Artikkel fortsetter under bildene…

Gjennomsyn bakfra. Foto: Knaus Tabbert.

Store vinduer foran og i tak. Foto: Knaus Tabbert.

Lett tilgang til batterier og andre installasjoner. Foto: Olav Barhaugen.

Bilen som ble fremvist var en prototype, og vi fikk ikke prøvekjøre den. Tekniske data og spesifikasjoner var heller ikke tilgjengelig under presentasjonen, men vil nok bli offentliggjort når bilen er klar for serieproduksjon på nyåret 2019. Det eneste vi vet er at begge versjonene skal være under 3500 kg totalvekt. Den eksisterende VAN TI 650 på Fiatchassis har en kjøreklar vekt på ca 2800 kg, så det er trolig at MAN-versjonen blir deromkring. Firehjulsdrift vil naturlig nok øke vekten en del, og vekt er jo også avhengig av hva man velger å plusse på av utstyr.

Journalistens opptak fra presentasjonen hos Knaus:

.

Tekst: Olav Barhaugen for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  2 comments for “Tungvekter inn i bobilmarkedet

  1. The most important thing is the drivers seat, and the space round him. And even more important, the length an de room forbidden h legs in the torpedo.
    The only car which is good enough so far is MB Springer in association with Homer!,,,,,,!,,,,,,,!!!!!!
    People are getting older and bigger, I am 196 and 73……

  2. Agree fully regarding the drivers comfort and enought space for long legs.
    Also that the drivers seat have far too little space to be pulled backwards and also that the steering wheel should be possible to remove for better comfort during stay.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *