Tungbilsjåfører takker for at de blir stoppet i kontroll

Har du noen gang tvilt på om trafikkontroller er viktige? God trafikksikkerhet er alle som ferdes på veien avhengige av. Går det galt med en tungbil går det ofte veldig galt med de den treffer. Men så viser det seg altså at sjåførene ofte ikke har noe valg, men tvinges til å kjøre.

Bjørn Uno Rogneby, utekontrollør i Statens vegvesen, opplever jevnlig å bli takket av sjåføer som blir stoppet. Foto: Statens vegvesen/Henriette Erken Busterud.

– Jeg har ikke noe tall på hvor mange som takker oss for at vi pålegger utbedringer av trafikkfarlige feil og mangler, men det skjer jevnlig, sier Bjørn Uno Rogneby som i 13 år har jobbet med tungbilkontroller i Statens vegvesen, Region øst.

– Det er faktisk ganske mange som takker oss for måten vi arbeider på selv om de blir anmeldt og stoppet – de synes vi opptrer profesjonelt. Og vi tar oss tid til å høre på hvorfor ting ble som det ble, sier Rogneby.
Han forteller at han blir takket flere ganger i året, både av norske og utenlandske sjåfører som blir stoppet.

Brev gjorde inntrykk
En dag kom det også et brev til utekontrolløren. Det var fra en østeuropeisk sjåfør som takket for at han fikk kjøreforbud i kontroll. Der sto det følgende:

Takkebrev fra en østeuropeisk sjåfør.

«Venerable Mister! First I want to thank you for Your professional job. You have saved my life and others. Second, I want to thank for point to amateurish relation with document in company where I`m driver.”

– Sånn vekker jo følelser. Den sier jo noe om hvilket forhold noen arbeider under, uten at dette kan påvirke utfallet av kontrollen, sier Rogneby.

Får ikke gehør hos sjefen
Sjåfører forteller om at de har påpekt feil som dårlige dekk og bremser til sjefen, men får bare beskjed om å fortsette å kjøre eller finne seg ny jobb.

– Vi kommer også stadig borti sjåfører som kjører rundt kontrollplassene våre for å unngå kontroll. De har fått beskjed fra sjefen om å gjøre dette. Vi har også opplevd at sjåfører har mistet jobben når de blir tatt av oss, forteller Rogneby.
Det kan for eksempel være dekk og kjetting de ikke får eller ting de ikke får reparert. Sjåførene blir glad for at de blir stoppet slik at dette endelig blir tatt tak i.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
725 flere bobiler på veiene i mai

I mai fikk Norge 725 nye bobileiere. Det ga salgsrekord for måneden, men det var ikke bare nytt som ble Read more

Vil bli i Norge, selv om grensene åpner

For et halvt år siden oppga hele 6 av 10 av de som skulle på sommerferie at de planla å Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *