Trygg Trafikk advarer om sikkerheten i bobiler

Etter at helseminister Bent Høie oppfordret til norgesferie i 2020, har bobilkjedene opplevd en enorm pågang. Det kan bety at det kommer mange uerfarne bobilsjåfører på veiene. 

Trygg Trafikk minner om at bobiler skal kjøres med større omtanke enn mindre biler.

Skal du på ferie i bobil, bør du være klar over at sikkerheten din ved kollisjon er betraktelig lavere enn i en vanlig personbil – og du må ta dine forholdsregler. Det skriver Trygg Trafikk i en pressemelding i dag. Organisasjonen viser til en kollisjonstest gjennomført av det svenske Trafikverket i 2019. Testen er tidligere omtalt av Bobilverden.no her.

– Testene fra Sverige viser at sikkerheten i en bobil er betraktelig dårligere enn i vanlige personbiler, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

Kjørestilen avgjør. Mange nordmenn har bobil og stadig flere kjøper seg en. Bobilen gir stor frihet til å reise hvor man vil når man vil uten å måtte planlegge for mye. De minste bobilene kan veie opp til 3500 kg. Dette er for mange mye tyngre enn den bilen de er vant til fra før, skriver Trygg Trafikk.

– Å kjøre bobil kan sammenliknes med å kjøre en liten lastebil, eller en stor minibuss. Den tar mer plass både i bredde og lengde og sikkerhetsmarginene blir mindre, spesielt på smale tofeltsveier. Derfor er det viktig å tenke gjennom hvordan du kan gjøre kjøringen sikrest mulig, sier Johansen i Trygg Trafikk.

Trygg Trafikks råd, spesielt til ferske bobilister:

  • Før du kjøper bobil, må du sette deg inn i sikkerhetsutstyret til kjøretøyet. Vær like opptatt av kjøreegenskaper som du er av interiør.
  • Hold alltid fartsgrensen, kjør defensivt og vær oppmerksom.
  • I en bobil har vi ofte med mange gjenstander som kan bli livsfarlige i en kollisjon. Alt i bilen må festes godt fast under kjøring, også barn. Ta bort bordet hvis du har passasjerer bak.
  • Vær bevisst din egen kjørestil. Når du kjører bobil, er det ekstra viktig at du har full konsentrasjon om kjøringen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Kollisjonstestet bobiler

Del dette med andre:

  5 comments for “Trygg Trafikk advarer om sikkerheten i bobiler

  1. Angående sikkerhet i bobil. Tester gjenskaper kollisjon med en bil av samme tyngde eller mot en Berg/betongvegg. I en kollisjon mellom en vanlig «sikker» bil på 1,5 tonn mot en bobil på 3,5 tonn ville jeg personlig sitte i bobilen. Så, påstanden om at bobiler er mindre sikker i trafikken enn en personbil er relativ eller direkte gal. Det burde framgå i en «fagartikkel» om temaet.

    • Nåja, en skikkelig bråstopp med bobil har vi sett i ett tilfelle, og et par bilder i media av andre hendelser. Det var ikke noe vakkert syn……
      Mulig at fronten har litt absorberende egenskaper, men det er endel saker og snus i bilen, samt høytmonterte møblement som fort kan komme seilende fremover i bilen. Påbygget er vel så som så når det er store krefter i sving sidelengs også. 40-50 millimeter styrofoam mellom noen tynne alu eller trerammer er ikke akkurat å beskrive som noen panservogn.
      Det er nok en viss forskjell på bybobil, halv og helintegrert. Har vært innom alle, men tross alt, så føler jeg meg faktisk ganske så trygg i vår helintegrerte. Trur eg…. 😁

  2. «Det kan bety at det kommer mange uerfarne bobilsjåfører på veiene. »

    I tillegg til de kjøretekniske ferdigheter, er det også noe med oppførsel der man ferdes.
    Da vi startet med camping og bobil, søkte vi så mye kunnskap som vi kunne få fra andre som var i ‘gamet’. Det som er flott, er at vi alltid fikk positive tilbakemeldinger og hjelp til å mestre nye utfordringer dersom det var behov. Forhåpentligvis har det gjort oss til renslige, vennlige og omgjengelige bobilturister.
    Håper de som nå setter avgårde holder orden rundt seg, følger de regler og normer som gjelder der man ferdes, og respekterer sine campingkolleger. M.a.o, oppfører seg om folk. 👍
    Og husk, det finnes ikke dumme spørsmål. 😉
    Ha en fortreffelig og god sommersesong alle sammen! 🌞🥂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.