Tre av ti sjekker ikke lufttrykket når de har skiftet hjul

I mange deler av landet har våren kommet og hjulskiftet står for tur. Mange slurver med å sjekke lufttrykket når hjulskiftet er unnagjort.

De fleste sjekker lufttrykket i dekkene to ganger i året, nemlig når de skifter hjul vår og høst. NAF anbefaler at du gjør dette oftere. Gjerne en gang i måneden. Foto: Colourbox.

– Riktig lufttrykk i dekkene er viktig. Feil lufttrykk gir dårligere veigrep og kjøreegenskaper, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I en NAF-undersøkelse svarer tre av ti at de ikke sjekker lufttrykket i dekkene. Menn er noe flinkere enn kvinner.

– Dekkene tappes for luft når sommerdekkene dine har ligget lagret gjennom vinteren. Derfor er det ekstra viktig å sjekke lufttrykket etter hjulskiftet, rådgir Sødal.

Det er enkelt og greit å sjekke trykket i dekkene. Først må du finne ut hvor mye luft du faktisk skal ha til din bil og dine dekk. Dette finner du i instruksjonsboka og i mange biler står det også en tabell i dørkarmen på sjåførplassen. Så må du måle dekktrykket. Det finnes egne dekktrykksmålere, men dette kan også gjøres på bensinstasjonen. Dekkene skal helst være kalde når du sjekker lufttrykket.

– Har du for lite luft er det bare å fylle på til det trykket du skal ha. Så slipper du å kjøre med dekk som gir dårligere veigrep og attpåtil slites fortere og skjevt, sier Nils Sødal.

Lufttrykket er med andre ord viktig for trafikksikkerheten og din egen økonomi. Dekk med feil lufttrykk slites raskere og de slites skjevt. Derfor sparer du penger om du er flink til å sjekke lufttrykket.

– De fleste sjekker trykket to ganger i året, nemlig når de skifter hjul vår og høst, sier Sødal. – Vi anbefaler at du gjør dette oftere. Gjerne en gang i måneden, sier NAF-rådgiveren.

Utsatt frist for hjulskift
Koronatider gir utsatt frist i sør for å ta av piggdekkene. Ny frist er nå 1. mai for hele landet, opplyser Statens vegvesen. Opprinnelig skal piggdekkene av innen første mandag etter 2. påskedag i Sør-Norge og innen 1. mai i Nord-Norge.

– Både Statens vegvesen og NAF oppfordrer samtidig alle til å ta av piggdekkene så raskt som mulig. Men med praktiske utfordringer i disse tider, som karantener og verksteder og dekkhotell med redusert tilgjengelighet og kapasitet, er det fint at Statens vegvesen har gitt denne utsettelsen, sier Nils Sødal, men husk:

  • For lavt lufttrykk øker rullemotstanden og drivstofforbruket. Det er hverken bra for lommeboken eller miljøet.
  • Ved feil lufttrykk er ikke dekkenes kontaktflate med veien optimal, og det kan gjøre veibanen «glattere».
  • Har man for lite luft vil bilen bli svingete og gyngende. Man vil få dårligere respons i svinger og bilens komfort reduseres.
  • For mye luft påvirker også bilens komfort negativt.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Fuglemøkka tar lakken

Ved hjelp av kunstig fremstilt fuglemøkk, tester Ford nå at bilens lakk tåler den sterke syreblandingen som tørker på karosseriet.

– Ikke dropp service på bilen – det kan koste dyrt

Er du frisk og bilen din skal ha service, er vårt råd at du tar bilen på verksted og får Read more

  1 kommentar til “Tre av ti sjekker ikke lufttrykket når de har skiftet hjul

  1. Rune Haaland
    13. april 2020 at 14:41

    Det er ikke alltid så enkelt som å se i instruksjonsboka eller i dørkarmen for å finne riktig lufttrykk. Man bør ta hensyn til hvilke dekk man har på bilen og helst også den aktuelle aksellasten for å vurdere riktig trykk.

    I vår bobil, og sikkert mange andre, så gjelder bilprodusentens oppgitte lufttrykk for C-dekk, mens mange bobiler kjører med CP-dekk. CP-dekk bør ha noe høyere lufttrykk enn C-dekk.

    Ellers så bør man justere trykket etter den aktuelle aksellasten. En fullt lastet bil bør ha høyere lufttrykk enn om man kjører uten last.

    Et tredje moment er hvor man kjører. Ved kjøring på fine flate motorveier kan man gjerne har noe høyere trykk i dekkene enn om man tutler rundt på dårlig landevei.

    Min mening er altså at det oppgitte lufttrykket i instruksjonsboka kun er å anse som veilledende, og man må tilpasse dette selv til de gjeldende forhold.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *