Fra 1. mai blir det innført krav om rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte. Det vil styrke både trafikksikkerheten og rettssikkerheten, og ikke minst være viktig for mange pårørende og etterlatte.
Du ser vindpølsa på broen strekker seg ut når du kommer kjørende. Den står kanskje rett ut, men hva forteller det deg? Kan du kjøre? På andre broer vises det på lysende tavler hvor sterk vinden er, men hva er for mye for en bobil?
Vindusstolpen på moderne biler har blitt bredere. Det kan være trafikkfarlig mener to forskere ved Trafikkøkonomisk institutt. Bobiler er blant bilene som ofte har en bred A-stolpe.
Med stadig flere syklister på europeiske veier er det viktigere enn noensinne at bilistene vet hva syklisten har planlagt. Nå har Ford utviklet en emoji-jakke som også sier noe om hvordan syklisten føler seg og hva de har tenkt å gjøre.
Ferske tellinger fra Trygg Trafikk viser en nedgang i refleksbruken blant den norske befolkning. – Dette er en skummel utvikling, sier Ann-Helen Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
110 omkom i trafikken i 2019, dette er to flere enn året før. Desember ble en stygg måned med en dobling fra desember året før da seks personer omkom. Den gledelige nyheten er at ingen barn døde i trafikken.
De siste årene har 21. og 22. desember ligget på bulketoppen. – Glatte veier og julestress kan være en farlig kombinasjon, advarer forsikringsselskap. 1,7 millioner nordmenn skal ut og reise, men i en landsdel holder de seg hjemme.
Fem vegtrafikksentraler, Vegvesen.no og hundrevis av webkamera og værstasjoner skal hjelpe deg trygt fram til jul enten du er på bobiltur eller kjører noe annet med hjul. Det gjør de hele året.
Hva gjør du om det er sterk røykutvikling fra lastebilen foran deg? Følger du etter inn i tunnelen? Det gjorde bilistene på E6 da en rykende lastebil kjørte inn i Væretunnelen i slutten av forrige uke.
Refleks redder liv, mange velger likevel å gå uten. Det må vi som bilister ta hensyn til. Forskjellen mellom personer med og uten refleks er bokstavelig talt som natt og dag. Nesten halvparten av alle fotgjengere bruker ikke refleks.