To enkle senkesenger

God plass når sengene ikke er på gulvet. Foto: Challenger.

God plass når sengene ikke er på gulvet. Foto: Challenger.

Det kommer stadig nye innovative løsninger for å få bedre fleksibilitet på mindre areal. Å holde gulvet fritt for senger gir mye bedre plass å innrede på. Denne bobilen holder seg under 7 meter og har to enkle senkesenger.

På Caravan salon i fjor ble det lansert flere modeller fra ulike produsenter hvor senkesenga var hengt opp på langs over salongen. Med ulike systemer kunne sengene senkes og heves. Det var bare et problem; Når senga var ned ble alle sitteplasser blokkert.

Challenger har nok tenkt på dette da de utviklet sin nye 270 i utstyrsutgavene Mageo og Genesis. Bobilen er under 7 meter lang og er en typisk topersoner bobil, men Challenger oppgir at det er plass til flere. Da må noen sove på sofaen.
Senkesenga, unnskyld senkesengene, er plassert over salongen som i de øvrige modellene vi så i fjor. Men fordi de er to, kan to personer sitte ved salongbordet mens en ligger i senga. Når begge sengene er nede, er det nesten en fullverdig dobbeltseng. Sengene betjenes elektrisk.

Med den ene senkesenga nede kan sofaen og bodelsdøra fortsatt benyttes. Foto: Challenger.

Med den ene senkesenga nede kan sofaen og bodelsdøra fortsatt benyttes. Foto: Challenger.

Kjøkken og bad påvirkes ikke av senkesengene og kan brukes på samme måte som om dagen. Badet er forresten tverrstilt like foran den takhøye garasjen i kombinasjon med klesskap.

Salongbordet er delt og vippes over om bare en skal legge seg. Dermed kan senga senkes helt ned på den ene sofaen. Når den andre skal legge seg, senkes bordet slik at senga kommer ned på samme nivå som den første senga.

Et problem, som ikke er løst, er at den høyre senga også dekker utgangsdøra. Du kan rømme ut av den ved behov, men ikke gå oppreist ut med senga nede. Det er store vinduer på begge sider i denne modellen.

Challenger Mageo 270. Kan også leveres i Genesis-utgave. Foto: Challenger.

Challenger Mageo 270. Kan også leveres i Genesis-utgave. Foto: Challenger.

Challenger leverer nær sagt som vanlig på både Ford (699 cm) og Fiat (696 cm). På Ford Transit er egenvekta oppgitt til 3100 kg med Mageo-utstyr og litt mindre i Genesis. På Fiat er den noe lettere. Bobilen kan registreres på 3500 kg, men det er mulig å øke vekta i ulike trinn avhengig av om du velger Ford eller Fiat. 4250 kg er høyeste mulige vekt og da er den på en Fiat.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *