Tilspisset kamp om tetplassen i bobilsalget

Ulike merker har svært forskjellig utvikling i bobilsalget i 2019. Den ubestridte eneren gjennom mange år merker nå konkurrentenes pust i nakken. Samtidig har salget av bobiler, etter flere år med rekordstigning, sunket i 2019.

Adria opplever god framgang i salget i Norge.

Vi har gjennom 2019 sett at bobilsalget har sunket i forhold til rekordåret 2018. Det kunne en stund se ut som om salget skulle ende under 2017-nivået, men det gjorde det ikke. 2019 endte opp med 60 flere nyregistrerte bobiler enn i 2017.

Statistisk sett var 2018 et vanskelig år. Det fulgte etter flere år med solid økning i salget. Rekorden kom delvis av «tvangsregistreringen» av bobiler med euro 5 i begynnelsen av 2018. Dette er bobiler neppe noen vet når ble solgt eller hvor mange de egentlig var. Trolig var antallet bobiler som ble registrert uten at de var solgt rundt 200. Det kan bety at rekordåret 2018 dekket over en utflating i salget.

Nyregistreringen av bobiler i 2019 var 13,8 prosent lavere enn i 2018. Rekordåret 2018 hadde en økning på 14,8 prosent i forhold til 2017.

Kamp om tetplassen
Det ble solgt 3590 bobiler i 2019 mot 4166 året før. Vi skriver «solgt», men det presise er «nyregistrerte bobiler» – uansett salgskanal og inkludert privatimport.

Øverst har vi som vanlig Capron – Erwin Hymer Groups (EHG) fabrikk som produserer flere merker, blant annet Sunlight, Carado og Solifer, men også andre merker produseres her. Totalt solgte EHGs fabrikk 415 bobiler i Norge i fjor og enkelte av disse merkene ville blitt plassert i ti på topp om de var registrert under eget navn. Men ikke øverst.

Fjorårets nyhet Hymer B-ML 880 bidrar til å holde Hymer på toppen av salgsstatistikken. Over 3500 kg er Hymer fortsatt kongen. Foto: Knut Randem.

Blant de identifiserbare merkene i statistikken finner vi som vanlig Hymer på topp. Det har imidlertid vært et bratt år og en tydelig nedgang i salget av merkets modeller. Hymer endte opp med 359 nyregistreringer. Det er ganske nøyaktig en markedsandel på 10 prosent.

Hakk i hæl kommer Adria fossende med en like tydelig økning i salget. Det betyr at merket endte opp med 320 nyregistreringer i 2019. Og ikke alt for langt bak med 255 nyregistreringer finner vi Challenger på tredjeplass.

Carthago inntar fjerdeplassen med 230, og Dethleffs med 203 nyregistreringer tar femteplassen. Det er disse fem merkene som har solgt mer enn 200 bobiler i 2019. Det er store prosentvise svingninger i deres salgsutvikling så alle fem er mer eller mindre kapable til å kjempe om pallplassene.

12 merker solgte mer enn 100 bobiler
Fra 6. til 12. plass finner vi Rapido med 181 nyregistreringer. Pössl med 168 blir Norges mest solgte bybobil. Deretter kommer Eura Mobil med 164, Pilote med 135 og Benimar, som på kort tid har brøytet seg oppover på statistikken, endte på 130 nyregistreringer og en 10. plass.
De to siste merkene over 100 er Knaus med 125 og Bürstner med 104 nyregistreringer.

Videre på lista finner vi ytterligere 32 merker med mellom 80 og 1 nyregistrering. Blant disse kan vi legge merke til at bybobilen Tourne Mobil har kommet som et skudd i 2019 og endte på 65 fra nesten ingenting året før. Vi ser at også Karmann Mobil er i god vekst.

Tallene i denne artikkelen er basert på tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken og omfatter bobilmarkedet totalt. Det er neppe noen overraskelse at Adria leder inntil 3500 kg og at Hymer er suverent størst over 3500 kg. Vi kommer tilbake med en årsoversikt fordelt på de to vektklassene når tallene foreligger i noe større omfang enn de vi har tilgang til i dag.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.