Dersom du har en bobil bygget på Mercedes Sprinter med fabrikkmontert elektrisk parkeringsbrems, skal du lese videre. Her er er også et par tips selv om du ikke er berørt av denne tilbakekallingen.
– Mercedes-Benz AG har fastslått at på enkelte Sprinter-modeller utstyrt med en elektrisk parkeringsbrems, kan bremsekaliperen på bakakselen lekke bremsevæske inn i huset til den elektriske parkeringsbremsen, forklarer kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz i Bertel O. Steen AS.
– Som et forebyggende tiltak vil eventuelt berørte kunder bli kalt inn til et autorisert verksted. Der vil bremsekaliperne på bakakselen erstattes med en ny utgave. Arbeidet er kostnadsfritt for kunden og har en estimert tid på fire timer.
Bobiler er ofte ukjente i norske importørers registre. Det merkes når merkeverkstedet oppsøkes første gang. Først da vil merkeverkstedet kjenne den norske kunden.
– Hvordan løses dette?
– Det skal være systemer der Mercedes-Benz AG informerer bobilprodusentene slik at disse kan informere aktuelle kunder gjennom salgsleddene for bobiler. Har man vært på et norsk merkeverksted med bobilen så vil man være registrert hos oss, sier Jaskiewicz.
– Dersom det eventuelt skulle dukke opp symptomer som tilsier at et autorisert verksted bør ta en sjekk, bør kunden selvfølgelig ta kontakt, sier Jaskiewicz.
Et annet godt råd er å laste ned app-en «Mercedes me» og ta den i bruk med de mulighetene den har. Da skal det også komme varsel gjennom denne. Denne app-en gir for øvrig også flere andre muligheter og tjenester knyttet til Sprinteren.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no