I realistisk framtid ser det ikke ut til at biler på størrelse med bobiler eller bilene de bygges på kan produseres som utslippsfrie i drift og med tilfredsstillende rekkevidde. Hybrider er et alternativ, men hvordan sikre at de går på strøm i lavutslippssoner? En løsning testes i Køln.
Det har liten hensikt å ha en hybridbil om den ikke går på strøm når det er behov for det. Samtidig kan det være svært vanskelig for sjåføren å følge med på når han eller hun kjører inn eller ut av lavutslippssoner.
I et forsøk i Køln benyttes geofencing og blockchain-teknologi til å teste mulighetene. Forsøket gjøres i samarbeid med Ford. Ni Transit Custom ladbar hybrid og en 8-seters Tourneo Custom ladbar hybrid skal brukes av de lokale myndighetene i den tyske storbyen. Bruken skal analysere den virkelige fordelen denne typen drivlinjer har for miljøet og bedriftskundene som eier og bruker kjøretøyene.
– Ford skal levere nye og mer miljøvennlige kjøretøy som skal hjelpe til med å takle utfordringene med forurensning i byene. Testingen bygger på erfaringer fra tilsvarende testprogrammer i London og Valencia, sier director, Commercial Vehicle Mobility i Ford Europa, Mark Harvey i en pressemelding.
Blockchain (blokkjede) er en datasikkerhetsteknologi hvor all data lagres på flere datamaskiner i et nettverk, og hvor mengden data stadig vokser når nye tidsmerkede blokker med data blir lagt til. Geofencing er en virtuell grense definert av GPS-teknologi.
Køln har som en rekke andre byer i Europa innført lavutslippssoner. Disse skal bidra til å forbedre luftkvaliteten ved å forhindre at de mest forurensende bilene skal kjøre der. Samtidig kan disse lavutslippssonene være vanskelig å definere og håndheve. Det er heller ikke enkelt å informere sjåførene om hvor og når det er restriksjoner på ferdsel. Det er her forsøket med Fords bruk av geofencing og blockchain-teknologi kan utgjøre en forskjell.
Hver av de 10 ladbare hybridene i det ett år lange forsøket i Køln er utstyrt med FordPass Connect-modem i bilen. De er også utstyrt med en liten enhet som gjør både geofencing og blockchain mulig.
Når et av kjøretøyene kommer inn i lavutslippssonen, går den ladbare hybriden automatisk over i elektrisk kjøremodus. Kjørelengden og tiden den tilbringer i lavutslippssonen i elektrisk modus blir lagret i en blockchain som er en svært sikker måte å oppbevare data på. Dataene blir bare delt med dem som har behov for det, som kjøretøyets eier og myndighetene i byen, skriver Ford.
Kan tilpasses endrede lavutslippssoner
Den dynamiske geofencing-teknologien betyr også at kjøretøyene lett kan tilpasses endrede lavutslippssoner. Hvis det er behov for justeringer som følge av skiftende vær eller andre miljøpåvirkninger vil de ladbare hybridene automatisk bytte til lavutslippsmodus i disse sonene.
Den helelektriske rekkevidden til både 8-seteren Tourneo Custom ladbar hybrid og varebilen Transit Custom ladbar hybrid er i henhold til den nye og strengere WLTP-standarden på opptil 43 km ved kombinert kjøring og 48 km ved bykjøring. Det er derfor nødvendig at de ikke kjører på strøm mer enn nødvendig.
Bobilverden.no har tidligere omtalt AL-KOs hybridløsning med elektrisk drift på bakhjulene. Samtidig blir dieselmotorene renere og renere. Spørsmålene er fortsatt mange. Hva, hvor og hvordan de ulike teknologiene kan tas i bruk og kombineres er fortsatt høyst usikkert.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Er framtidens bobil hybrid med 4×4?