Tesla Semi kan bli en gigantisk bobil

Hvem sa at elektriske bobiler må være små og lette? Tesla har nå levert sitt første elektriske kjøretøy for langtransport med en rekkevidde på 800 km. Da finner noen også muligheter for bobiler.

Jowua har latt seg inspirere til å tegne denne gigantiske bobilen på en Tesla Semi. Illustrasjon: Jowua.

Før helgen leverte Tesla sin første Tesla Semi til en kunde. Det ble selvfølgelig markert. Tesla Semi er en semitrailer med et forbruk på under 124 kWh per 100 km. Fullastet skal den da kunne kjøre 800 km uten lading. Totalvekten er 37 tonn, men Tesla har ikke oppgitt egenvekt eller vekt på batteriene. I amerikansk motorpresse spekuleres det om en batterivekt på 1000 kg.

Tesla Semi har tre motorer. Normalt brukes bare én, men ved behov kobles de andre inn.

Allerede da Tesla Semi bare var på tegnebordet var det lyse hoder som så for seg å lage bobiler på denne modellen. Firmaet Vanlifer viste i 2019 en skisse av hvordan de så for seg en bobil utviklet på Tesla Semi. Du kan se vår omtale med skisser fra 2019 her.

Vanlifer tegnet en mer edruelig størrelse på sin konseptbobil på Tesla Semi. Illustrasjone: Vanlifer.

Nå når den første Tesla Semi er levert, har firmaet Jowua latt seg inspirere til å skissere hvordan deres versjon av en bobil kan bli. De tar utgangspunkt i bil uten tilhenger.med forlenget akselavstand og en bobil med solid lengde. Kanskje alt for stor? Vanlifer var mer edruelige i sine skisser der alt bygges på trekkbilen uten forlengelse.

Dette blir selvfølgelig ingen lettvekter. Uten å kjenne egenvekten så er det en umulig oppgave å spekulere på om det i det hele tatt er mulig å få en slik bobil under 7 500 kg. Men tanken er likevel interessant ettersom det er i den andre enden av vektskalaen de fleste forventer at det først kommer elektriske bobiler.

Tesla starter etter alt å dømme til sommeren produksjonen av Tesla Cybertruck. Den ble lansert i 2019 og har blitt sterkt forsinket selv om mange tusen skal ha reservert den.

Også Tesla Cybertruck er det tegnet flere campingvarianter av. I fjor kunne vi fortelle at produsenten Cyberlandr hadde solgt «bobilpåbygg» til Cybertruck for 420 millioner kroner. Du kan se det her. Tesla Cybertruck befinner seg nærmere den andre enden av vektskalaen.

Så langt har vi ikke sett fullskala modeller av bobiler konvertert fra en av Teslas modeller, men interessen for å lage konsepter viser hva fanklubben ønsker seg. Så spørs det når Tesla kan levere chassis dersom det blir noe av disse konseptene.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Tesla Semi kan bli en gigantisk bobil

  1. Redaktøren stiller det retoriske spørsmålet :Må bobiler være små og lette?Jeg tror en samlet miljøbevegelse vil svare ja på dette spørsmålet.
    Store tunge bobiler med vekter opp mot 7,5 tonn er ikke bærekraftig, For det første vil produksjonen utlede store mengder co2, for det andre vil energiforbruket være uforholdsmessig stort i et kjøretøy med denne størrelsen , for ikke å snakke om sjeldne råvarer som går med til å produsere store elektriske batteripakker.Dertil krever store bobiler stor plass på veien , på parkeringsplasser og på oppstillingsplasser.Så det er på høy tid at bobilfolket tar miljøansvar og nedskalerer sine bobilkjøp.
    Svaret er derfor, bobiler bør være relativt små og lette!

  2. Eg synes bobiler bør bli større. Så store at man kan bo i dem permanent. Og slipper naturinngrepene husbygging og hyttebygging medfører. Denne var genial. Skal spare meg opp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *