Det har lenge vært spenning knyttet til hvilke bobilmerker Tellus-forhandlerne skal selge. Enkelte merker har gått til konkurrenter, men det har kanskje knyttet seg størst nysgjerrighet til om de ville kunne fortsette å selge bobilmerkene Kroken-gruppen har hånd om.

Det er ikke gitt at et bobilmerke kan selges i hele kjeden. Hensynet til andre forhandlere teller også. Her halvintegrerte Laika Kreos L 5009 i 2022-utgave. Foto: Knut Randem.
Krokens importselskap Solid og Tellus er nå enige om hvilke forhandlere som kan selge hvilke merker. Det bekrefter Tor Grüner, administrerende direktør i Solid. Solid importerer de fleste merkene i Norge fra EHG – Erwin Hymer Group – med unntak av Dethleffs og Sunlight.
– Vi har hatt samtaler i lang tid. Vi begynte før messa i fjor, men oppfattet først Tellus som litt aggressiv i sin tilnærming til bransjen. Det ble en pause i samtalene, men vi fant igjen tonen og vi er nå enige om hvilke Tellus-forhandlere som kan selge hva, sier Grüner.
Tellus Mohagen skal selge Hymer, Bürstner og Carado. Tellus Heistad skal selge Hymer, Carado og LMC. Tellus Grong får Hymer, Carado, LMC og Niesmann + Bischoff. Tellus Trondheim skal forhandle Hymer, Carado og Niesmann + Bischoff.
Tellus Vestfold fortsetter som tidligere med Hymer, Carado, Laika og Niesmann + Bischoff. Tellus Skien skal forhandle Bürstner og Laika.
De nevnte Tellus-forhandlerne selger også bobilmerker fra andre enn Solid.
– Det er viktig at vi har en avtale selv om vi alle for tiden sliter med de samme leveringsproblemene. Dette er en god forberedelse for 2023 og 2024, sier Grüner.
Tellus er klar for å kjøpe mer
Anders Gadsbøll, administrerende direktør i Tellus, er også fornøyd med avtalen som i store trekk viderefører situasjonen fra tidligere.
– Men det gir oss ikke flere bobiler slik leveringssituasjonen er nå. Det er en voldsom nedgang nå for alle, men vi er kapitalsterke og har gitt beskjed til Solid om at vi kan kjøpe det som andre eventuelt ikke kan kjøpe, sier Gadsbøll.
Og det kan være Grüner kan hjelpe Gadsbøll med det ønsket. Grüner er nemlig overbevist om at mange tyske forhandlere har bestilt for mange bobiler i år. Når problemene i kjølvannet av krigen i Ukraina i enda større grad ruller inn over Europa, må de si fra seg leveranser. Han nærmest forventer at det blir flere enheter å få tak i.
Tellus konsoliderer situasjonen
– For oss er dette året et konsolideringsår. Nå skal alt fungere med nye systemer og avtaler. Vi har hatt fokus på ettermarked, og det vi skulle brukt fire år på er gjort på et år, sier Gadsbøll. Han kommer rett fra konsernstyremøte til intervju med Bobilverden.no, og er åpenbart godt fornøyd med det han har fortalt styret.
Selv om han per mai har levert en omsetning på 185 millioner kroner, 40 millioner under tilsvarende tid i fjor, har han levert en bruttofortjeneste på 22 prosent, som er en økning på 6 prosent. Dermed kan han fortelle om en bunnlinje på 14 millioner kroner. Det er 2 millioner kroner opp fra tilsvarende tid i fjor.
– Vi er skodd for å tåle den nedgangen som vi ser nå. Ellers hadde det vært tungt å ta en slik omsetningsnedgang, sier Gadsbøll.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no