Tellus bytter navn på en avdeling mange har spekulert om framtiden til. Kjeden håper en tydeligere lokal forankring skal bedre resultatene.
Det er ingen hemmelighet at Tellus som konsern hadde et særdeles dårlig resultat i 2023 med et underskudd på hele 171 millioner kroner før skatt.
Bare to av kjedens avdelinger gikk med overskudd og markedet har ikke vært spesielt mye bedre i 2024. Noen avdelinger har gått dårligere enn andre. Nå skifter avdelingen med størst underskudd navn.
Tellus Grong skilte seg ut i 2023 med et underskudd på nesten 20 millioner kroner på driften og et resultat før skatt på -27 millioner kroner etter en omsetning på 210 millioner kroner.
Når Tellus Grong nå har skiftet navn til Namsen Auto AS, er spørsmålet hvorfor?
Konsernsjef Paal Jahrmann står midt i et arbeid med å finansiere kjeden og gjøre den mer effektiv. Han sier at ingenting er avklart før alt er på plass, men svarer på Bobilverden.nos spørsmål om navnebyttet i Grong.
– Når vi har spurt ansatte i Grong om hva vi kan gjøre for å skape vekst og positivitet rundt Tellus Grong har svaret vært entydig – de ønsker Namsen Auto-navnet som står sterkt i Trøndelag tilbake, forteller han.
– Vår vurdering er at Tellus Grong er i en særstilling ved at de ligger i et lite befolket område og nær sagt alle kundene kommer fra andre distrikter enn Grong.
– Vi har erfart at vi er spesielt sårbare når nøkkelpersoner slutter i Grong, og vi ser derfor behovet for å knytte leder/nøkkelpersoner tettere til bedriften gjennom deleierskap. På denne måten ser vi for oss å forsterke den lokale forankringen både gjennom navnevalget og lokalt deleierskap, forklarer Jahrmann. Foreløpig har det ikke resultert i endringer på eiersiden.
Vi ser for oss å gå aktivt ut i markedet med denne endringen når vi kommer oss gjennom den krevende perioden vi står i, sier han. Namsen Auto AS blir et selskap i Tellus Gruppen.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Telluskonsernet ble vel for stort og tungvint. Har alltid hevdet at den beste servicen får en fra de små.
“Har alltid hevdet at den beste servicen får en fra de små.”
Det er nok en sannhet som trenger visse modifikasjoner, og brukeropplevelsen kundene har er nok ymse enten det er store, mellomstore eller små.
Jeg vet at det er flere enn en bobileier som har særdeles dårlige erfaringer med noen små også.
Praten om forhandlere og servicesteders velvilje eller motvilje sitter ofte løst når man kommer i kontakte med de reisende rundt om.🙄
Gullalderen har tatt en pause, så om man vil overleve i markedet tror jeg de seriøse vet at god hjelp og ypperlig service er nøkkelen til overlevelse. 👍
Etter 25 år som campingvogneier og 22 år som bobileier kan jeg påberope meg en viss erfaring både med små forhandlere og kjedeforhandlere.Ingen regel uten unntak , lærte vi i tyskundervisningen på gymnaset.Dette gjelder også i bobilbransjen, men min dyrkjøpte erfaring er at de små familieeide forhandlerne yter best service, har de mest liberale tolkningene av reklamasjoner og utøver den mest generøse kulanse.
Livet har lært meg, at det viktigste er kanskje å handle lokalt.Er man bosatt i Moss og kjøper bil i Hammerfest, er det enklere for forhandleren å avise reklamasjoner og klager når han vet at kunden befinner seg 250 mil nærmere ekvator.
Tellus som konsern var vel mer et luftslott for å tufte Ferda.
Ser man på firmaene som gikk inn å startet Tellus så ser man fort at det er mye rart der.
Så jeg har ventet lenge på at Tellus snart er et endt kapittel.
Meget godt fornøyd med handel og service ved Tellus Verdal
Bra de fokuserer på å bytte navn fremfor å ta seg av allerede eksisterende kunder som blir møtt med alt for dårlig service. Hva om de kan fokusere på å gjøre kunder fornøyde? Yte den servicen de SKAL gjøre og kommunisere godt nok med kunder? Hva om de kan ta fullstendige fukttester slik at eventuelle skader kan oppdages i rett tid før skaden eskallerer å blir mye større enn høgst nødvendig? Anbefaler INGEN å sette vognen sin til Tellus Grong for hverken fukttest, service eller reparasjon. Kommer med alle mulige unnskyldninger som ferie, tid, mangler på deler etc. alt for dårlig kundeservice, UTEN tvil. En kollega av meg skulle dit i sommer å kjøpe seg bobil. Selger løfta ikke ræva fra stolen en gang iløpet av de tre gangene den potensielle kunden var innom for å se på bobil.
Tenker på hvordan det var i storhetstiden når Svein sto for Namsen Auto å hvor folksomt det var der, å du følte deg virkelig velkommen. Nå er det jo bare et sorgenskapitel hele greia der oppe.