Du har kanskje kjørt med bobilen hele vinteren? Eller du er i ferd med å ta den ut av vinteropplaget? Uansett er det en del ting du skal passe på å gjøre nå slik at bobilen blir bedre ivaretatt. Vi har spurt en ekspert om hva du bør gjøre under vårstellet.
– Først og fremst er det viktig å smøre dørlåsene. Det er trangt mellom sylinder og hylse og de vil bli veldig trege uten smøring. Det er også veldig viktig å smøre alle gummilister med silikon før du begynner å bruke bilen for sesongen, sier mekaniker Rune Morten Aagotsrud hos Oslo Caravan. Han gir noen råd om hva du skal passe på å gjøre.
– Vi ser at noen bruker mye krefter på å åpne vinduer som sitter fast i gummiforningene. Da kan det hende de sprekker fordi de sitter så hardt fast. Bruk en stift eller en klut med silikon på, anbefaler han.
– Silikon på gummilistene bør du ellers passe på gjennom hele sesongen.
Har noe frosset i vinter?
– Det er også viktig å sjekke for lekkasjer når du fyller på vann for første gang etter vinteren. Dersom du ikke greide å blåse ut alt vannet da du parkerte bilen i høst har vannet frosset i løpet av vinteren. Isen utvider seg og kan skyve slangekoblinger av krana, sier Aagotsrud.
Selvfølgelig kan det også hende deler sprekker som følge av frost. Han anbefaler derfor at du følger ekstra nøye med ved første vannfylling og gjerne sjekker slangekoblingene før du begynner å fylle.
Pass på lakken
Før du begynner å kjøre etter en vinter i ro, er det selvfølgelig viktig å sjekke lufttrykket i dekkene. Det er viktig både for sikkerhet og kjørekomfort.
Ellers påpeker Aagotsrud at det utvendige vedlikeholdet ikke bare er viktig for hvordan bilen ser ut til enhver tid, men at det også har betydning for innbytteprisen.
– For vask av bobiler anbefaler vi Globex, sier Aagotsrud. Det er et middel som tar gjenstridig skitt. Du må riktignok gni litt på de gjenstridige rennene, men du får dem bort med dette middelet. Vær ellers nøye med at du bruker midler som er tilpasset campingformål og ikke har løsemidler som skader fuger og overflate.
– Husk også at akrylvinduene kan smuldre opp dersom du utsetter dem for løsemidler, advarer han.
– Asfaltflekker får du ikke av med vaskemiddelet. Da må du bruke en asfaltfjerner eller rubbing på så lite område som mulig. Skyll godt og vask med en gang slik at du får igjen en del av glansen.
– Globex finnes i en variant med voks, men det er ikke en erstatning for polering av bilen. Den sørger for noe glans mellom poleringene og at skitt renner lettere av, påpeker Aagotsrud.
– Å polere bobilen et par ganger i året beskytter lakken og er en god investering i holdbarhet og bruktpris. Bruk en voks egnet for campingformål.
– Er det greit å benytte maskin til poleringsjobben?
– Det går helt fint.
Understellsbehandling?
– Hvor viktig er det at vi understellsbehandler bobilen?
– Bruker du den kun om sommeren, er ikke det så viktig. Du skal uansett ikke understellsbehandle mer enn stål og chassis. De bobilene, som har tre i gulvet, har en spesialbehandling av treverket fra produsent. Det bør vedlikeholdes av bobilforhandleren. Vi gjør det sammen med tetthetskontrollen.
Nyere bobiler har oftest nesten ikke (eller ikke noe) treverk i understellet. På slike bobiler har undersiden av bodelen nærmest blitt vedlikeholdsfri.
– Vi pleier å ta tetthetskontroll på bobilen om våren. Er det viktig?
– Jeg synes det er best å ta tetthetskontrollen om høsten, men her er du jo avhengig av bestemte kontrollperioder dersom du gjør det som en del av tetthetsgarantien.
Aagotsrud påpeker at det er viktig å følge opp tetthetskontroller også etter garantitiden slik at du kan gripe inn tidlig ved eventuell fukt.
Og til de som har Alde-fyr i bobilen, minner Aagotsrud om at det er viktig å sjekke hvilken temperatur frostvesken i systemet tåler. Dersom det ikke har vært lekkasjer eller har blitt foretatt etterfyllinger, spiller det ingen rolle når på året dette gjøres. Har du derimot hatt en lekkasje er det like greit å sjekke temperaturen før du glemmer det.
Dersom bobilen har stått hele vinteren anbefaler Aagotsrud at du tar motorservice tidlig på sesongen dersom du ikke kjører mer enn at du kun skal ha årlig ettersyn. Her spiller det selvfølgelig inn hva serviceheftet anbefaler av serviceintervaller, avslutter han.
Der æ tar servicer anbefalte de å ta service på høsten fordi motoren hadde godt av ny olje under vinterlagring og ved oppstart om våren,de mener litt forskjellig da.
Hadde ønsket oss en kortfattet, nummerert sjekkliste for vår og start
+ en sjekkliste til for høst og stopp.
Det er så tungrodd å måtte lese hagevis av bruksanvisninger når man setter i gang om våren og/eller avslutter sesongen om høsten.
Særlig for oss nybegynnere…..
Finnes det en sjekkliste for høst å vår til bobil?