Tar vanlife på alvor

Weinsberg prøver seg på den ungdommelige vanlife trenden. På messa Caravan salon presenterte de sitt svar på trenden, som neppe er noe for norske 70-åringer.

Bordet i salongen trekkes ut fra senga. Overskapene går langs hele venstre side. Foto: Knut Randem.

Med slagordet «#vanlife by Weinsberg» lanserer merket sin egen etterligning av de unges ombygde varebiler. Trenden som blir hauset opp som den ultimate friheten på og langs veien får her en kommersiell aktør. Det formelle navnet er Weinsberg CaraLife!

Bilene vi har i hodet er varebiler der veggen mot førerhuset er beholdt og innredningen er praktisk og plassen godt utnyttet.

CaraLife! registreres for tre og veggen mellom førerhus og bodel er beholdt. Foto: Knut Randem.

Weinsberg følger denne oppskriften. Bak veggen mot førerhuset er kjøkkenet plassert i vinkel mot venstre side. Her er to kokebluss og godt om arbeidsplass og skap. Kjøleskapet er også plassert i benken, men nær døra med hendig tilgjengelig fra utsiden.

Kjøkkenbenken er overraskende lang og gir god arbeidsplass. Foto: Knut Randem.

To doble sofaer med et bord som trekkes ut fra under senga gir rom for et sosialt liv. Senga er for øvrig en tverrstilt dobbeltseng med solid lagringsplass under. Tilgang til senga går via en av sofaene.

På venstre side er det overskap i full lengde. På høyre side, på kjøkkenveggen og i taket er det kledd med paneler det skal være enkelt å henge ting opp i.

Her skal det være lett å henge opp ting etter eget ønske. Foto: Knut Randem.

Noe eget baderom finner du ikke i denne modellen. Under den ene sofaen kan du fra et skap hente fram en Porta-Potti.

Dusjen er det verre med. I den ene utstillingsmodellen står det på sengekanten: «Secret shower». For å gi oss svaret har Weinsberg montert en egen visning utenfor bobilen.
Hemmeligheten er at du dusjer i salongen. Skyv bordet under senga, løft til side en lem i gulvet og der er dusjkaret gjemt. Et forheng hengt opp i taket skal hindre sprut rundt i bilen mens du dusjer.

Weinsberg hadde montert denne modulen utenfor utstillingsmodellene for å vise hvordan dusjen benyttes. Foto: Knut Randem.

Hverken toalettbesøket eller dusjen kan gjennomføres med noen form for blygsel. Derfor tror vi denne modellen passer best for én person.

CaraLife LQ, som vi har sett på her, er priset til 72 000 euro i Tyskland. Fiat-en er 636 cm lang, 205 cm bred og veier ca 3 000 kg. Totalvekta er 3 500 kg og den registreres for de tre sitteplassene som finnes i førerhuset. Bilen har dieselvarmer.

Senga er plassert høyt slik at det blir godt om lagringsplass under. Foto: Knut Randem.

Når vi skriver at denne ikke passer for 70-åringer og eldre, så utvider vi gjerne til 50- og 60-åringer. Om det ikke er noen som plutselig får en overgang i livet er dette helst et produkt for 20-åringene – om de har råd til å kjøpe en slik fiks ferdig.

Weinsberg CaraLife! er bygget i en Fiat Ducato. Foto: Knut Randem.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Tar vanlife på alvor

  1. Knut, tror du begynner å bli forgammel, selv er jeg 72 og både med og uten dame kan jeg godt reise med denne bilen.. Kan jo bare ta en sykkel tur til bakeren men dama gjør unna morgen stellet😊Mvh Gisle som har en Adria 640 Stx idag

    • He, he, vi tenkte nok først og fremst på at behovet for komfort ofte øker med årene. Men når vi ser hvor mange som forlanger dusj og toalett på bobilplasser så går det kanskje bra – så lenge de orker å klatre opp i senga 😊
      Vi er forskjellige, men målgruppen her er yngre kjøpere. Og kanskje deg 😅

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *