Ta sykkelen med på bobiltur

Bobil og sykkel. Dette er de to mest brukte søkerordene på finn.no.
Sammenfallet er heller ikke tilfeldig. Har du sykkel, vil du gjerne bruke den i andre deler av landet. Har du bobil, er det naturlig å ta med sykkelen.

Daglig leder i Stamsaas Fritid, Camilla Erichsen tar gjerne med seg sykkelen på campingtur. Bil og sykkel er ikke konkurrerende framkomstmiddel, men dekker helt ulike behov og utfyller hverandre. bobilen?

Spørsmålet er bare hvilken metode som er best. Kan sykkelen henge på utsiden? Er det plass inni bilen? Blir doningen for høy hvis sykkelen settes på taket og fungere de ulike løsningene like godt for vanlige tråsykler og elsykler?

Uansett; Sykkelen må være med på tur, det er daglig leder av Stamsaas Fritid, Camilla Erichsen, ikke i tvil om. Selv ser hun ingen kontrast mellom campingtur og sykkeltur. Snarere tvert imot.

Sykkel på utsiden, sykkel inni
Camilla sverger til mountainbikes. Hun parkerer gjerne bilen i et litt tøft terreng som inviterer både til stisykling og klatring. Ikke alle er like vågale som henne, men med en sykkel med på tur, er du mer fleksibel.

Tar du med sykkelen på campingtur øker du muligheten for enda flere opplevelser.

Hvem har ikke kjent på ubehaget ved å, med stor og bred bil, rotet seg inn i en trafikkert by med smale gater? Nei, bedre er det da å sette bilen fra seg og legge opp til en luftig sykkeltur gjennom byen, ned til stranda og gjennom skog og mark.

På sykkel får du med deg alle duftene, du kan stoppe hvor det måtte være og trenger sjeldent stå i kø. Fordelene er mange, ikke minst er det godt å være i bevegelse etter lange timer i bil.

Innbydende sykkel i bagasjerommet
– Alle bobiler kan ha med sykkel, sier Camilla Erichsen.
– Hvilke fester og løsninger som egner seg best, avhenger ikke først og fremst av bil, men også hvilken type sykkel du har. Valgmulighetene er mange, men kan også handle om smak og behag.

– Det vanligste er sykkelstativ på bakveggen. For elektriske sykler kan det også være en mulighet å ta av batteriet før den henges på stativet, sier hun og legger til at dette vil redusere sykkelens vekt og gjøre situasjonen tryggere. Husk likevel alltid å sjekke begrensninger på stativ og vekt på sykkel.

Har du stor bil og god plass er det hensiktsmessig å plassere sykkelen i bagasjerommet. Husk da å feste den og heng gjerne et teppe over for å beskytte mot støt.

Sol inne, regn ute
Velger du å henge sykkelen bak på bilen, men frykter at sykkelen skal bli skitten, da finnes det gode, spesialsydde beskyttelsestrekk. En annen løsning er å sette sykkelen i garasjen. Sykkelen vil nå bli mer skånet for slagg og sprut fra veien. Når du skal ta den fram for å sykle en tur, er doningen garantert pen, ren og mer innbydende.

– Monter gjerne et feste i bagasjerommet. Hvis du skal unngå riper og slag, da bør sykkelen stroppes. Det kan også være lurt å svøpe den inn i et gammelt pledd eller teppe. På det viset får sykkelen ekstra god beskyttelse, råder Camilla.

El-sykler krever det lille ekstra
For dem som ikke har så stor plass og dessuten ikke krever de mest fasjonable syklene, kan det være lurt å gå til anskaffelse av sammenleggbare typer.

Har du el-sykler må andre hensyn tas. Disse syklene er utstyrt med motor og er dermed mye tyngre enn vanlige tråsykler. De kan også lettere gå i stykker.
– Tyngre elsykler kan være vanskelig å henge på bakvegg, sier Camilla Erichsen.
– Et godt alternativ er å bruke et stativ som koples på hengerfestet. Dette stativet tåler mer tyngde.

Camilla Erichsen passer på at hodet er beskyttet. Skal sykkelen med i bilen da må hjelmen også med.

Tur på fire og to hjul, i Norge og utlandet
Ifølge Camilla Erichsen kan det være vanskelig å gi konkrete råd for frakt av sykkel, for som hun sier: – Det avhenger både av behov og strukturelle tilpasninger. Har du en bobil med bakluke kan det være mest hensiktsmessig med et heve- og senkestativ.

Her minner Camilla Erichsen oss om at bilens innredning kan være utslagsgivende og legge noen føringer på hvordan tilbehøret skal festes.
– Hvordan bilen er bygget opp innvendig med seng, skap, bad, kan være med å påvirke hvor på bakveggen stativet kan henges, sier hun.

Hun legger til at disse stativene finnes i ulikt design og farger. Noen er i sølv, andre er lakkert sort. I tillegg til dette finne ulike løsninger tilpasset bil og vogn. I valg av disse må man ta høyde for vektbegrensninger og lastekapasitet.

Det er lite som tyder på at vi nordmenn legger opp til de lange reisene denne sesongen. Likevel kan det være verdt å merke seg at man noen stedet i Europa har krav om korrekt merking av syklene.

Sykkel bak, inni eller på taket
Det er ingen tilfeldighet at «bobil» og «sykkel» slår alle rekorder når det gjelder vårens søkerord. En bedre match skal du lete lenge etter. Kombinasjonen av disse to måtene å bevege seg på og oppdage nye landskap og territorium, støtter behovet for de tre gode f-er: Ferie, fleksibilitet og frihetsfølelse. God tur!

Søkerordene «sykkel» og «bobil» har det siste året hatt fest treff. Interessen er enorm og det ene utelater ikke det andre. Sykkel og bobil er feriens beste kombinasjon.

Høy etterspørsel også etter sykler
Syklistenes landsforening varslet om et toppsalg i 2020. Det forventes et like sterkt trykk i år.
Sykkelimportør Stian Steen-Olsen sier til medlemsbladet Syklistene, utgitt av Syklistenes Landsforening, at sykkelens posisjon på markedet og i samfunnet generelt, aldri har vært bedre. Det samme bladet skriver at Norsk sportsbransjeforening meldte om rekordsalg i 2020. I Norge ble over 400 000 nye sykler solgt til kunder. 80 000 av disse var el-sykler.

Ti tips om transport av sykler: 

  • Kople fra et eller to hjul på sykkel. Kanskje får den da plass i bilen? 
  • Sykler plassert i bagasjerom må stroppes godt. 
  • Stativ kan festet til hengerfeste.
  • Stativ kan også festes til bakluka. 
  • Stativ som settes på  kula på tilhengerfestet anbefales for el-sykler. Dette på grunn av  syklenes vekt. 
  • Beskytt gjerne sykler som henger utenpå bil/ campingvogn med spesialsydd trekk. 
  • Se til at lys og nummerskilt er godt synlige og ikke tildekkes. 
  • Stativ på tak kan være praktisk. Syklene er ikke i veien når man skal inn og ut av bagasjerom. El-sykler på tak kan være vriene å få ned grunnet sykkelens vekt. 
  • Husk at syklene ikke skal stikke utenfor bilen. 
  • Husk å låse syklene når de er koplet til bilen. Sykler festet til biler er lett å stjele. 

Tekst og foto: Marte Østmoe, BoCM

Tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet
Del dette med andre:

  2 comments for “Ta sykkelen med på bobiltur

  1. Det er nærmest et «must » å ha med sykkel på bobiltur.Personlig foretrekker jeg å oppbevare sykkelen i garasjen , da er den ren og pen når den skal brukes og er i mindre grad eksponert for tyveri.Vi har investert i sammenleggbare sykler med 21 gir, skivebremser og 26 tommer hjul. Disse har vi fått plass til i garasjen på en bobil på 5,99 m, sammen med campingmøbler og andre nødvendigheter.Det gjelder å prioritere og pakke smart.
    Det fungerer sikkert bra med sykkel bak på bilen, men det kan desverre utløse høyrere fergetakst og desuten influere negativt på tillatt akseltrykk på bakaksel da vekten av sykler og stativ blir plassert i lengre avstand fra bakaksel.(Kraft X arm-prinsippet)

  2. Vi har hver vår terreng el-sykkel som vi oppbevarer i garasjen. Som Audun Næsheim sier: mindre eksponert for tyverier og de holder seg renere.

    Å sykle en mil, to eller tre er helt uproblematisk og vi finner og kommer oss på plasser vi aldri hadde kommet til uten sykkel. Vi har også en sammenleggbar sykkelvogn som vi fyller med en nistekurv med god mat og drikke, badematter og evt stoler. Finner vi en idyllisk plass, kan vi tilbringe hele dagen der.

    Vi har vært mange steder i Europa, og opplever som sagt mye mer når vi har med sykkel. Å parkere bobilen flere kilometer unna bysentrum er uproblematisk. Det er gode sykkelstier over alt og vi kommer midt inn i bykjernene.

    Sykkel anbefales på det sterkeste!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.