Sverige utvider mulighetene for miljøsoner

Så langt har Sverige hatt miljøsoner for tyngre kjøretøy. Fra i år får kommunene adgang til å la miljøsonene omfatte langt flere biltyper – blant annet bobiler.

Slik merkes de tre ulike svenske miljøsonene. Et ditto skilt opphever sonen. Klasse 2 og 3 er nye miljøsoner i 2020.

Miljøsone klasse 1 gjelder i Sverige for tyngre kjøretøy. I disse sonene kan tyngre biler med euro 5-motor kjøre i 2020, men deretter godkjennes kun euro 6.

Miljøsone klasse 1 finnes i dag i Stockholm, Gøteborg, Malmø, Mølndal, Uppsala, Helsingborg, Lund og Umeå. Klasse 1 omfatter svært få bobiler.

Nytt i 2020 er at kommunene kan innføre miljøklasse 2 og 3. I disse sonene kan også andre typer kjøretøy inkluderes, forteller Transportstyrelsen på sin hjemmeside.

I miljøsone klasse 2 stilles det krav til personbiler, lette busser og lette lastebiler. Med andre ord vil de fleste bobiler omfattes av kravene i miljøsone klasse 2.
Kravene til biler med bensin- eller dieselmotorer, som skal ferdes i miljøsone klasse 2, er at de skal være registrert med klassifisering euro 5 eller 6.

1. juli 2022 skjerpes kravene i klasse 2 for biler med dieselmotor. Da vil kun biler med euro 6-klassifisering få adgang til miljøsone 2.

I miljøsone klasse 3 vil det kun være adgang for biler drevet med strøm, brenselcelle og gass. Et par unntak finnes dog for gasskjøretøy og ladehybrider.

Det er opptil den enkelte kommune å eventuelt vedta slike miljøsoner. Det er nærliggende å anta at de kommunene som allerede har tatt i bruk miljøsone klasse 1 også vil være de første til å ta i bruk miljøsone klasse 2 og 3.

Husbil & husvagn kan fortelle at det så langt kun er Stockholm som har tatt i bruk miljøsone klasse 2, og da kun i Hornsgatan, men den gjelder da ikke for kryssende trafikk.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Sverige utvider mulighetene for miljøsoner

    • Så langt vi har oppfattet er det intet oblat. Reaksjonen kommer nok først om du stanses i en sone du ikke bør være i…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *