Sverige innfører miljøsoner

Svenske kommuner får lov til å begrense hvilke personbiler som slipper inn i sentrale deler av byene. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Svenske kommuner får rett til å innføre to typer miljøsoner fra 1. januar 2020. Sonene skal omfatte sentrale områder i byer på samme måte som det allerede er for tyngre kjøretøy.

Sverige har valgt å innføre to typer miljøsoner. En hvor kravet er minimum Euro 5 for diesel- og bensinbiler. Slike soner kan svenske kommuner innføre fra 1. januar 2020. Fra 1. juli 2022 skjerpes kravene for dieselbiler i disse sonene til Euro 6 mens det fortsatt er tilstrekkelig med Euro 5 for bensinbilene.

I den strengeste sonen er kravet ennå tøffere og tillater bare utslippsfrie biler som elbiler, biler med brenselceller og gassbiler som oppfyller Euro 6. Verken bensin- eller dieselbiler tillates i disse sonene. Det er ViBilägare som omtaler de nye miljøsonene.

Det er altså opp til den enkelte kommune å innføre reglene og å definere hvor store deler av byene de enkelte sonene skal omfatte. Det er nærliggende å anta at den strengeste sonen vil omfatte en mindre del av sonen som tillater bensin- og dieselbiler.

Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund og Umeå har allerede miljøsoner som omfatter lastebiler og busser. Disse kommunene kommer trolig til å ligge langt framme når miljøsoner for personbiler kan innføres fra 1. januar 2020.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.