I Sverige regnes overlast i prosent av godkjent lasteevne – ikke av totalvekt. Det kan bety tidlig bøtlegging og inndragning av førerkortet. Transportstyrelsen har varslet endringer i reglene, men det vil ta tid.
Det var på messa Caravan Stockholm Transportstyrelsen kunne fortelle at den arbeider med å innføre nye regler neste år. Det er Husbil & Husvagn som bringer denne nyheten.
I dag beregnes overlast i Sverige i prosent av lasteevnen, ikke av totalvekten slik det gjøres i Norge. Allerede fra første kilo overlast er boten 2000 kroner. Bøtesatsene stiger i trinn til 4000 kroner ved 41-50 prosent overlast. Fra 50 prosent overlast kan det bli anmeldelse og ved 100 prosent overlast ryker førerkortet.
Bladet forteller at sjåføren av en bil på 3500 kg med en godkjent lasteevne på 500 kg får inndratt førerkortet dersom bilen veier 4000 kg eller mer. (avsnitt korrigert)
Det som gjør dagens svenske regler urettferdige er at en varebil bygget for samme totalvekt, men som uten bobilpåbygg har en langt større lasteevne også får et langt større slingringsmonn ved overlast.
Transportstyrelsen arbeider mot en endring der totalvekten er avgjørende for beregning av overlast og bøtlegging/inndragning. Det er det samme prinsippet som gjelder i Norge i dag. Hvordan det svenske regelverket blir i detalj vet vi først om et år. Så lang tid vil det nemlig ta før Transportstyrelsen kan innføre nye regler.
Her må det vel være noe som er feil. Først skrives det at det gis bot fra første kg overlast. Lenger nede står at sjåfør av en bil på 3500 kg får bot dersom bilen veier 3600 kg eller mer. Hva er riktig????
Det burde stå “over 3600 kg”
Hvordan dette virker og hvilke grenser som gjelder for bøtelegging og inndragning av førerkort, er tydelig beskrevet i den svenske artikkelen fra Husbil& Husvagn. Den sier at lovbruddet begynner ved 20% overvekt beregnet av godkjent lasteevne. 3600 kg framkommer når det i regneeksempelet benyttes 500 kg som godkjent lasteevne. Har bilen 350 kg, begynner lovbruddet ved 3570 kg ut fra 20% regelen. Sverige er forresten det eneste landet i EU som regner overvekt med basis i godkjent lasteevne, og ikke av totalvekt.
Et lite tillegg til mitt innlegg ovenfor. En av effektene med å beregne overvekten på den måten som svenskene gjør, er at en får ikke kreditt for en sjåfør som veier mindre enn 75 kg fordi sjåførens vekt er innregnet i lasteevnen med 75 kg. Med andre ord kan faktisk overvekten faktisk begynne på 3475 kg på en 3500 kg bil hvis sjåføren veier kun 50 kg. Typisk svensk?
Et lite tillegg til mitt innlegg ovenfor. En av effektene med å beregne overvekten på den måten som svenskene gjør, er at en får ikke kreditt for en sjåfør som veier mindre enn 75 kg fordi sjåførens vekt er innregnet i lasteevnen med 75 kg. Med andre ord kan faktisk overvekten begynne på 3475 kg på en 3500 kg bil hvis sjåføren veier kun 50 kg. Typisk svensk?
Blir ikke dette bare tull? Sjåfør på 75 kg er en del av egenvekten, om sjåføre er 50 kg får du 25 kg ekstra nyttelast. Det er jo ingen som plukker ut og veier bare lasten slik du forutsetter. Blir nok ikke overvekt på 3475 kg uansett så lenge tillatt totalvekt er 3500.
Da burde ikke stå, lenger oppe i artikkelen, at det gis bot fra første kg overlast. Eller er det slik dagens regler er, og at det som står lenger nede gjelder nye regler som det jobbes med å innføre?
Vi har strøket noe tekst i avsnittet som viste til 3600 kilo som en grense. Det ble forvirrende. Det er bøtlegging med kr 2000 fra første kilo (1-20 prosent).
Vi ser at det spekuleres enkelte steder i sosiale medier i at det blir inndragning av førerkortet allerede ved 51 prosent overlast. Magasinet vi siterer sier at dette skjer først ved 100 prosent. Vi har søkt gjennom diverse svenske nettsider og det ser ut til at dette er korrekt i forståelsen automatisk inndragning.
Over 51 prosent overlast gis det ikke standardiserte bøter, men forholdet anmeldes. Da blir helheten vurdert (aksellast mv) og det kan trolig også være snakk om inndragning av førerkort for forhold mellom 51 og 100 prosent ved graverende forhold – eller gjentatt forseelse.
Er ikke max totalvekt for et “B” førerkort i Sverige 3500kg?
Ikke dersom du har fått sertifikat før 1996. Da har du fører rettighet som dagens C sertifikat.
Lasteevnen er i mine vognkort oppgitt med fører i bilen. Uten fører vil ‘lasteevne’ øke med 75 kg, og det vil da ‘ redusere ‘ prosenten overvekt hvis det i Sverige brukes feks 500 kg istedenfor 425 kg lasteevne. 230 kg overvekt er da under 50% istedenfor over 50%. Vites det hva som skjer ved kontroll i Sverige.
Hva med biler med totalvekt på 3850 kg