Supersonic nyhet fra Adria

Adria har tatt et steg opp på premiumstigen med sine nye modeller bygget på Mercedes-Benz Sprinter.

Direktør Matjaz Grm (t.v.) og produktsjef Denis Car i Adria er svært stolte over sin største nyhet. Foto: Knut Randem.

Når det skulle bygges noe større enn Adria Sonic så måtte navnet bli Supersonic. Det hemmelige prosjektet har pågått i to, tre år. Adria kunne egentlig lansert Supersonic i fjor, men valgte å vente på ny modell fra Mercedes-Benz.

Det forteller Matjaz Grm, som er direktør for salg og markedsføring i Adria Mobil. Nå kan han vise fram fire modeller av Adria Supersonic i to lengder – begge med to sengeløsninger. Avhengig av lengde og vekt har Supersonic to eller tre aksler. De korteste varianten er 780 cm lange og har 4500 kg som maksimal vekt. Modellene som er 890 cm lange har 5500 kg som maksimal vekt. Sistnevnte kan som tilvalg oppgraderes til 5800 kg.

Salongen har L-sofa eller motstående sofaer og levers i flere skinn- og tekstilløsninger. Foto: Knut Randem.

– Supersonic startet som et topphemmelig konsept i vårt innovasjonssenter. Der startet vi med å se en visjon ved å ikke bare se på bobiler, men også på luksusyachter og det siste innen design.

Grm møter Bobilverden.no sammen med produktsjef Denis Car. De forteller at selv om de utsatte lanseringen et år så har de arbeidet kontinuerlig sammen med Mercedes, som kan være krevende på detaljene.

Kjøkkenbenken har arbeidsplass foran gassblussene. Foto: Knut Randem.

– Mercedes er mer opptatt enn andre bilprodusenter av å kvalitetssikre sammensmeltingen av bil og påbygg. De vil ikke at noe skal gå galt, og vi har hatt ukentlige møter med dem. Det har vært veldig bra for å sikre et godt resultat.
– Til og med bruken av tekstiler har Mercedes hatt meninger om.

– Noen av kravene fra Mercedes har grepet inn i designløsningene. Vi måtte for eksempel flytte AdBlue-tanken for å kunne senke dashbordet foran slik at sikten blir optimal. Det kommer av at Sprinter har 16 cm lenger avstand til frontruta enn Fiat.

Grm har hatt kontakt med Mercedes i mange år og helt fra starten av dette prosjektet var det klart at det skulle bygges en helintegrert modell, og Mercedes Sprinter skulle danne grunnlaget. Nå foreligger snart Supersonic i markedet på Sprinter CDI 414 og CDI 417 med henholdsvis 150 og 170 hk med forhjulsdrift.

Adria har utviklet en egen løsning for å senke nakkestøttene til benkehøyde og gi god sikt mellom salong og kjøkken. Foto: Knut Randem.

Et design firma har også jobbet sammen med Adrias folk om å utvikle gode løsninger.
– Ved sofaen foran kjøkkenbenken ønsket vi å ha sikkerhetssele og hodestøtte på nivå med kjøkkenbenken. Det medførte at det måtte designes en egen løsning for å senke disse når parkert.

De spesialdesignede markeringslysene fungerer også som blinklys. Foto: Knut Randem.

Markeringslysene foran er et resultat av et tett samarbeid med Hella. Fordi LED-lysene utvikler lite varm vil frontlyktene bli oppvarmet for å fjerne snø og is om vinteren. I fronten er det også forberedt for sensorer og framtidige funksjoner fra Mercedes. Her loves det at ettermontering blir mulig.

Adria omtaler selv baderommet som hotell-stil og soverommet som svært romslig. Kjøkkenets design mener de gir god arbeidsplass og kompressorkjøleskap og fryser regnes som et pluss.
De fire variantene av Supersonic har fire til fem sengeplasser.

Supersonic får som standard blant annet 9-trinns automatgir, Alde varme med varmematte i førerhus, varmeveksler, aluminiumsfelger kamera bak fra Mercedes, flere førerassistentsystemer, DAB-radio, elektrisk styrt mørklegging av vindu foran, 177 liter kjøleskap, utvendig dusj i garasjen og kaffemaskin.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Supersonic nyhet fra Adria

  1. Denne kommer til å bli bra, men jeg har hørt at kompressor kjøleskap ikke kan kjøres kun på gass, stemmer dette?

    • Det stemmer. De går kun på 12V eller 230 V.
      Utrolig lite strømforbruk (ifht absorbasjonsskap).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.