Sunlight: Jubileumsmodeller i spennende design

Med et eksteriør som går i sort/sølv og et interiør der semsket skinn dominerer, feirer det tyske bobilmerket Sunlight sitt 15-års jubileum gjennom flere nye og helt unike modeller.

Jubileumsmodellene har fått betegnelsen XV og på bildet ser vi T68 i den spesielle eksteriørfarge-kombinasjonen sort og sølv metallic.

Det er femten år siden bobilmerket Sunlight ble skapt. Da som nå var det tøff konkurranse mellom de ulike produsentene, og slik bilbransjen gjør bestemte også den store produsenten Dethleffs seg for å utvide med et nytt merke. Målet var å skape en konkurrent til de mange rimeligere bobilene som kom fra Syd-Europa. Konseptet var godt, og fra å være en ”sideproduksjon” ved Dethleffs fabrikkanlegg i Isny – der redaksjonen nettopp har vært på besøk – ble det etter bare to år etablert en helt ny Sunlight-fabrikk i Neustadt i den tyske delstaten Sachsen.

Ekte skinn i kombinasjon med lys grå alcantara (semsket skinn) gir en moderne og attraktivt interiørdesign på jubileumsmodellene.

Skiller seg ut
I fjor skapte Sunlight stor oppmerksomhet med sin van-baserte ”Cliff”-modeller i rødt, og også for 2020-modellene har designerne tatt i bruk spennende fargekombinasjoner for å skape bobiler som skiller seg ut fra mengden. De to del-integrerte modellene T68 og T69L kommer begge med frontseksjonen lakkert i sort metallic. Selve bodelen – med de store glatte flatene – er sølvfarget. Støtfangerne, felgene og en rekke karosseridetaljer – som sykkelholderen og huset som rommer markisen – er også holdt i sort. Dette, sammen med bruk av mattsort dekorfolie bodelens vegger, gir den presenterte T69 XV en elegant utstråling. Og det mattsorte dekormerket med romertall ”XV” på panseret forteller at dette er 15-års jubileumsmodellen.

Utsynet bakover fra salongen. Toalettrommet er plassert mellom kjøkkenet og soverommet. Bagasjerommet under sengene som kan reguleres i høyden.

Lun atmosfære
Interiøret domineres av lyst treverk i kombinasjon med sort skinn og lys grå alacantara (semsket skinn) innlegg i seteputer og rygger. Gardiner i lys grått binder det hele sammen til en moderne innredning som speiler de siste trendene blant interiørdesignere. En L-formet salong kombinert med et sidestilt sete og vendbare stoler i førerrommet byr på en rommelig og lun atmosfære. Bad og toalett er delt på hver side i arealet mellom kjøkken og sovedelen. T69L har en senterplassert dobbeltseng, mens T68 har et litt annerledes grunnriss, der soverommet er utstyrt med to høyt plasserte separate senger og et midtfelt som samlet gir et høyt og rommelig bagasjerom under soverommet.

(artikkel fortsetter under bildene)

Kjøkkenbenken er ikke stor, men rekker godt om ikke måltidene skal være for kompliserte. T68 byr på en kombinasjon av beskjedne ytre mål og god bokvalitet over flere dager.

Modellen med to langsgående senger kan også omgjøres til en god dobbeltseng dersom det er ønskelig. For den som ønsker permanent dobbeltseng er det naturlige valget modellen T69.

Mye utstyr
De to jubileumsmodellene T68 og T69 byr på et ekstra høyt utstyrsnivå. Dette omfatter komfortdetaljer i bodelen som takvindu, bedre utstyrt dusjrom, flatskjerm, flere stikkontakter og to luker til bagasjerommet. Begge modeller er bygd på Fiat Ducato, og innstegsmodellene er utstyrt med en motor på 120 hk. Et godt multimedia-anlegg, ryggekamera, fartsholder, skinnratt og LED-kjørelys gjør også livet bak rattet sikrere og mer behagelig i disse to del-integrerte modellene fra Sunlight.

Konseptmodellen ”Cliff” campervan byr på en rekke detaljer for folk som er opptatt av sport og fritidsaktiviteter. Den er utstyrt med firehjulsdrift, men det er enda ikke bestemt om modellen skal settes i normal produksjon.

Unge og aktive
Vi nevnte innledningsvis de van-baserte utgavene med betegnelsen ”Cliff”. I denne serien er det fire ulike modeller (lengde og utstyrsnivå) og også disse kommer med det spesielle jubileums-designet. Nettopp de mer kompakte ”Camper-Van” modellene speiler best filosofien til bobilmerket Sunlight. Det skal tiltrekke seg unge og aktive bobilbrukere med interesse for sport og friluftsliv. Blant de van-baserte modellene finner vi også en helt ny konseptmodell med betegnelsen ”Adventure Van”. Den er utstyrt med firehjulsdrift, har en kjørerampe og spesielle fester for mountainbikes i bagasjerommet og utvendig vannkran for tilkobling av slange for rengjøring av sykler, annet sportsutstyr eller kanskje en hund. Foreløpig er ”Adventure Van” bare en studie, men kan lett bli en realitet om nok potensielle kjøpere viser sin interesse.

Tekst og foto: Sven Furuly for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Stive bein, luft i buken og annet stæsj for bobil

Bobiler bygges på varebiler med et langt lavere tyngdepunkt enn det de får når påbygget er på plass. Løsningen sitter Read more

Ford med internettilkobling som standard

Ford gjør internettilkobling til standardutstyr på de aller fleste av sine nyttekjøretøy. For bobiler blir enkle oppdateringer og alarm blant Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *