Synes du norske rasteplasser har dårlige tilbud? Trøst deg med at det ikke er et norsk fenomen. Overskriften reflekterer en tysk undersøkelse av rasteplasser.
Den tyske bilorganisasjonen ADAC har testet 80 rasteplasser langs de viktigste motorveiene i landet. Resultatet er nedslående og viser alvorlige mangler ved tilbudet til bobiler.
Kun noen få rasteplasser har egne plasser som passer for bobiler, det er manglende eller dårlig skilting og det er ingen servicetilbud som for eksempel vann på stedet.
Tyskland har mer enn 400 betjente rasteplasser langs de viktigste strekningene og det er 80 av disse som er undersøkt av ADAC. Felles for dem alle er at det knapt finnes dedikerte parkeringsområder for bobiler.
Som bobilturist i Tyskland har du sikkert mang en gang undret deg over hvilken vei du skal ta inne på rasteplassen. Skal du følge skilt for busser og lastebiler eller skal du følge skilt for personbil og ende opp med å måtte kjøre ut på den andre siden og fortsette til neste rasteplass.
Den dårlige skiltingen understrekes også av ADAC. Organisasjonen påpeker at om du har en bobil over 6 meter lang og med en bredde 230 cm så er det ingen lek å få plass på de vanlige parkeringsplassene på rasteplassene.
Bare en tredjedel av rasteplassene ADAC har testet har parkeringsplasser som passer for bredere bobiler. På flere av rasteplassene må også bobiler dele plass med lastebiler.
ADAC påpeker at dette går ut over lastebilsjåførenes mulighet for å overholde kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Slike felles parkeringsplasser er heller ikke gunstige for barnefamilier.
Dersom det er egne plasser med en størrelse som passer for bobiler er de ofte dårlig skiltet eller ikke skiltet i det hele tatt. På bare 17 av de 80 plassene viser skilt veien helt fram til stedet der bobiler og campingvogner kan parkere. I flere tilfeller stanset skiltingen etter et første skilt.
Tjenestetilbudet på rasteplassene var enda verre enn parkeringsmulighetene, skriver ADAC i sin rapport. På ingen av de 80 rasteplassene ADAC testet er det mulig å kvitte seg med avløpsvann, få ferskvann eller tømme toalettkassetter.
Bare i august ble det registrert 60 000 nye bobiler. ADACs campingekspert Martin Zöller sier at antallet plasser for bobiler på rasteplasser bør økes tilsvarende. Han henviser til Sveits som et land med bedre tilbud for reisende i bobil på rasteplassene. Han fraråder for øvrig av sikkerhetsmessige grunner å overnatte på rasteplassene.
Ved årsskiftet 2022/23 ble en norsk veileder for utforming av rasteplasser ferdig. Antallet rasteplasser langs riksveiene skal blir færre, men bedre. Du kan lese om den her.
Bobilverden.no har flere ganger underveis stilt spørsmål om ikke tømmestasjon bør være en fast installasjon på alle rasteplasser. Stortinget har bedt om at dagens situasjon forbedres. I veilederen framgår det at tømmestasjoner skal vurderes opp mot lokale tilbud.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Pst, høyrt om campingplasser for overnatting….
Etter å ha kjørt både trailer ,bobil rundt i hele europa må jeg lure litt på hva slags erfaring vedkommende Knut Randem i Bobilverden har ? Nettopp kommet hjem etter en langtur fra Spania via Frankrike ,Belgiab,Nederland og Tyskland og kan ikke skjønne dette innlegg til K.Randem ? Alle de nevnte land jeg nevner har jo fantastiske rasteplasser , både på Autobanen, Nasjonale riksveier , og det kryr av flott campingplasser for bobiler med både svømmebasseng , billig overnatting ,fine toaletter og strøm /vann ved siden av bobile. ? Tror nok at det er fler enn meg som reagerer på denne Artikkelen .
Les artikkelen! Det står: “Den tyske bilorganisasjonen ADAC har testet 80 rasteplasser langs de viktigste motorveiene i landet. Resultatet er nedslående og viser alvorlige mangler ved tilbudet til bobiler. ” Altså ikke redaktørens personlige mening….
Helt enig med deg, europa kan tilby det beste både til Campere og langtransport sjåfører.
Har tusla rundt i hele Europa i over 20år med laks til alle kroker å krinker eller omvendt, service stasjoner var aldri problem.
G. P. Olsen
Er nok ikke helt enig med ADAC men skiltingen kunne vært bedre. Når det gjelder Norge så er vi et u-land i denne sammenhengen SVV har nok fått ordre om å legge ned rasteplasser enten ved å grave over innkjøring eller stenge med krabbeteiner, dette klarer de i motsetning til vedlikehold på veiene.
I Tyskland klager man på kvaliteten på plassene. I Norge må mann leite for i det hele tatt å finne noen. Det sentrale Østlandsområdet i og rundt Oslo er i så måte desidert verst stilt.
Vi har kjørt gjennom Tyskland med bobil de siste 20 årene, og opplever sjelden problemer med å få parkert bobilen (6,74 m) på rasteplassene.Det hender at det er fullt, men da er det bare å kjøre videre til neste.Som i Norge opplever vi etterslep på vedlikeholdet av sanitæranlegg, men de anleggene som er rehabilitert er av meget høy standard.
Av de europeiske landene vi har besøkt, vil jeg hevde at det er Frankrike som har høyest standard på rasteplassene.De er store og velholdte og har gode sanitæranlegg.
Vil jo ikke betalte for service!
Strøm, do tømming, avfall, vann. Ja det koster penger overraskende nok!
Så hvorfor klage og sytre?
De får de de vil betale for.
Campingplasser har det de vil ha, men vil ikke betale.
Som en av mange renholdere på rasteplasser, må jeg si at rasteplassene er kun for kort stopp og ikke en campingplass.
Service får dere på campingplasser for betalende turister.
Å kjøpe seg campingvogn og eller bobil for å stå på rasteplassene ,ja da må en lure på hva som feiler folk.
Rasteplassene er ingen campingplass.
Begynner å bli drita lei de som kjører bobilene som tror de eier plassene. Samt er så frekke å tømme toalettene sine i doene på rasteplassene, slik at de blir tett og ødelagt. Synes dere bør tenke litt på de som kommer i vanlige biler å vil ha en kort stopp ved bord og benker. De som trenger plassene mest ,er vel de som er pålagt kjøre hvile tid.
Selv hadde jeg ville ha rasteplasser tilpasset trailere, personbiler, bobiler og personbiler med campingvogn, med egne tilpasset plass for kun kort stopp . men trailersjåfører kan ta hvila si.
Jeg vil hevde at bobilister i likhet med andre veifarende som betaler sin årsavgift, dieselavgiift og bompenger, har like stor rett som andre bilister til å benytte seg av rasteplasser, det være seg til kortere opphold som spise/ hvilepauser eller lengre hviletider om natta.Personlig hender at jeg på transportetapper kjører et stykke ut på kvelden , for så å starte tidlig om morgenen , så da er ikke campingplasser et alternativ.
Det ville være absurd om rasteplasser om natta skal forbeholdes person , vare og lastebiler , men forbys for bobiler.Alle kategorier av veifarende har behov for lengre hviletid om natta.Så innfør gjerne et maxopphold på 8 timer.
Det er vel ingen uenighet om at rasteplasser ikke skal benyttes som campinngplasser, der man slår ut markisen og setter ut campingmøblememtet.Tømming av brunvanntank i et konvensjonellt toalett ,er heller ikke akseptabelt.Det er såpass god utbredelse av tømmefaciliteter i landet, at dette skulle være unødvendig.Poenget er å være litt proaktiv, å tømme når man kan og ikke vente til tanken renner over , før man begynner å se seg om etter tømmestasjoner.Desverre har jeg registrert i sommer at mange tømmestasjoner er preget av dårlig vedlikehold og er dårlig fungerende.Har også opplevd et par stasjoner som har vært lukket pga.tekninsk feil, da har man et problem.