Det skjer store endringer i salget av bobiler i Norge. Posisjoner trues og nye merker setter kursen mot pallen. I første halvår ble det registrert 2064 nye bobiler i Norge.
2016 var et rekordår, 2017 var et rekordår og 2018 var et ekstremår. I første halvår 2019 er solgt 410 færre bobiler enn i fjor. Men 2018 var også et unntak fordi en rekke biler med euro 5-motor måtte registreres innen fristen uten at de var solgt. Dette ble da anslått å omfatte mellom 100 og 200 bobiler. Når disse senere ble solgt ble de registrert som eierskifte og ikke som nye.
Når vi ser på tallene for første halvår er det åpent for mange spekulasjoner. En kan være at antallet ”euro 5-registreringer” i fjor var høyere enn antatt. Vi har derfor valgt å sammenligne årets tall med 2017 for å unngå denne usikkerheten. Det er selvfølgelig mulig at det fortsatt selges noen av disse bobilene og at det ”pynter på” den forsiktige økningen vi ser fra 2017. I første halvår 2017 ble det registrert 2046 nye bobiler.
Om vi ser på tallene samlet ser vi at flere merker har tydelig nedgang fra 2017 mens andre øker voldsomt. Hymers tet-posisjon som Norges suverent mest solgte merke er ikke lenger så trygg. Tallene synker og Adria klatrer raskt oppover tabellen. Også Challenger, Eura Mobil og Knaus har god vekst. Også Frankia er på vei oppover, men foreløpig lenger ned på salgslistene. Vi ser også at Tourne Mobil har kommet inn på registreringsstatistikken for første gang.
Pössl selger kun bybobiler inntil 3500 kg. En god økning har ført merket opp på pallplass i sin vektklasse.
En komet – eller to?
Det spanske merket, Benimar har nesten fordoblet salget på to år, men det meste av økningen har kommet fra i fjor. Det har brakt merket opp til topp fem inntil 3500 kg. Merket har fått flere nye forhandlere og står foran ytterligere økninger i forhandlernettet, bekrefter Tor Alvern i Abobil, som har vært sentral i denne utviklingen.
Tre nye forhandlere skal være aktuelle og Stamsaas Fritid har allerede flagget offentlig at de blir ny Benimar-forhandler.
Det kan også vise seg at Karmann Mobil blir en komet, men foreløpig er tallene så små at vi ikke kan legge for mye i en økning på 357 prosent fra 2018.
Topplista uansett vekt (2017-tallene i parentes):
Hymer: 209 (234)
Adria: 173 (131)
Challenger: 169 (156)
Dethleffs: 126 (157)
Rapido: 115 ((118)
Carthago: 109 (104)
Eura Mobil: 100 (73)
Benimar: 80 (45)
Pössl: 79 ((64)
Pilote: 79 (102)
Knaus: 76 (43)
Deretter er det et større sprang ned til de neste på lista der Bürstner er neste med 44 (152).
Erwin Hymer Groups (EHG) fabrikk, Capron, topper lista med 255 (242) registreringer. Dette omfatter flere merker – blant annet Sunlight, Carado og Solifer. Ola Heggen i SoliferPolar AS anslår at Solifer står for om lag en tredjedel av disse – 85.
Tor Grüner i Kroken-gruppen sier til Bobilverden.no at rundt 100 av disse utgjøres av Carado. Det sender både Carado og Solifer langt oppover registreringsstatistikken. Vi har ikke tilsvarende anslag for de resterende 70, men det kan altså være et anslag for Sunlight.
De største inntil 3500 kg:
Adria: 130
Challenger: 121
Pössl: 79
Dethleffs: 73
Benimar: 68
De største over 3500 kg:
Hymer: 151
Eura Mobil: 87
Rapido: 83
Carthago: 69
Dethleffs: 53
Har kundene dieselfrykt?
Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) sier til Bobilverden.no at de hadde ventet en korrigering i markedet etter mange år med sterk vekst. Fra 2010 og fram til i år har det vært økning i bobilsalget hvert år med unntak av 2014 da det var en nedgang.
– Vi har ventet en økning på 2-3 prosent i salget i år. Men det er vanskelig å tolke tallene. Alt går godt i Norge, arbeidsledigheten er lav. Ingen parametre tilsier en dropp i markedet, sier Holm og tror på et resultat i 2019 litt over 2017-tallet med 3630 solgte nye bobiler.
I jakten på gode forklaringer svarer Holm på vårt spørsmål nesten før det er stilt. Kan det være alt snakket om diesel og 2025 som er årsaken til denne korrigeringen? Er kundene rett og slett redde for at de ikke får lov til å kjøre sine dieselbiler etter 2025?
– Det er ingen politiker som har sagt at du ikke skal få lov til å kjøre din dieselbil etter 2025, påpeker Holm. Dermed gjør han sitt for å berolige de som eventuelt skulle ha en slik frykt i seg.
Overgangen til renere dieselmotorer går sin gang. Biler med euro 6a og b-godkjenning må registreres innen 1. september, men det kan søkes om dispensasjon i 18 måneder slik at vi kan få en situasjon i februar 2021 tilsvarende den vi hadde i fjor med euro 5-registreringene, forteller Holm.
Etter 1. september vil nye typegodkjenninger bare bli gitt til biler med euro 6d temp-godkjenning, men det utelukker ikke omsetning og bruk av tidligere godkjente biler.
Biler med euro 6d temp-godkjenning regnes som svært rene. De har lave NOx-utslipp og langt lavere CO2-utslipp enn bensindrevne biler.
Bruktmarkedet har hatt det Holm kaller en hyggelig økning. 5353 eierskifter i første halvår er 1,7 prosent over 2018.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no