Store bobiler fosser fram

Hymer er størst, men pustes i ryggen av Challenger og Rapido. Foto: Knut Randem.

Hymer er størst, men pustes i ryggen av Challenger og Rapido. Foto: Knut Randem.

Registreringsstatistikken for første halvår 2016 viser en markant endring av kjøpsmønsteret for bobil. Endring av bompengesatsene og sjeldnere PKK er trolig grunnen til at store bobiler øker så tydelig.

Fortsatt selges det flest bobiler under 3500 kg. Det skal mye til for at det endrer seg 1195 bobiler ble solgt i første halvår i år mot 521 bobiler over 3500 kg. Samlet er det en økning i bobilsalget på 5,8 prosent.

Generalsekretær Geir Holm i NCB tror kundene og forhandlerne har blitt mer beviste på nyttelasten. Foto: NCB.

Generalsekretær Geir Holm i NCB tror kundene og forhandlerne har blitt mer beviste på nyttelasten. Foto: NCB.

Generalsekretær Geir Holm i Norges Carabanbransjeforbund (NCB) regner med at endringen av bompengesatsene og intervallet for PKK (EU-kontrollen) er noe av årsaken.
Holm tror også folk har blitt mer bevisste på hvilken nyttelast de har behov for. Samtidig har NCB oppfordret sine medlemmer til å være nøye med å oppgi den reelle nyttelasten i bobilene de selger.

Ser vi på de to vektklassene hver for seg, viser statistikken at de større bobilene øker med hele 17,3 prosent. De mindre bobilene øker med beskjedne 1,4 prosent. Juni er en sterk eksponent for denne endringen. Da ble det solgt 45 færre bobiler under 3500 kg sammenlignet med juni i fjor, men 20 flere i klassen over.

Hymer fortsetter å tape i det mindre segmentet, men øker igjen solid over 3500 kg. Der solgte de 137 bobiler i første halvår. Under 3500 ligger de på en sjette plass. Det gjør dem til en sammenlagtvinner med 210 registrerte bobiler totalt. Dette viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

Challenger er Hymers utfordrer sammenlagt. Foto: Knut Randem.

Challenger er Hymers utfordrer sammenlagt. Foto: Knut Randem.

Challenger topper under 3500
Det er en sterk økning Challenger presenterer under 3500 kg. 133 prosent opp plasserer merket i tet med 180 solgte bobiler. Vi ser da bort fra Capron, fabrikken som produserer flere merker og er registrert med 183 bobiler totalt.

Adria taper litt, men holder annenplassen med 111 registrerte biler foran Rapido, som øker sterkt til 99 registrerte biler.

Deretter kommer Bürstner med 85, Dethleffs med 75, Hymer med 73, Pilote med 58 og første kassebil/bybobil er Pössl med 55 registrerte bobiler. Solifer har hatt en sterk prosentvis økning og er registrert med 40 bobiler foran Eura og LMC med 32.

Toer halvparten av vinner
Vinneren i klassen over 3500 kg er altså Hymer med 137 registrerte bobiler. Neste merke er Rapido med under halvparten så mange, 62. Deretter følger Carthago med 58, Dethleffs med 40, Kabe med 27, Frankia med 24, Pilote med 22 og Eura med 20. Adria og Büstner er registrerte 19 store bobiler hver.

Sterk ufordrer
Challenger er en sterk utfordrer til Hymer når vi ser på det samlede tallet over og under 3500 kg. Hymer registrerte 210 bobiler totalt i første halvår 2016 foran Challenger med 197 biler. Også Rapido er sterk med et samlet salg av 161 bobiler. Adria følger deretter med 130 registrerte bobiler, Dethleffs med 115 og Bürstner med 104.

Statistikken viser ny-registrerte bobiler, men sier ingenting om hvilke salgskanaler de har gått gjennom.

Geir Holm i NCB forteller at hans medlemmer også har hatt et veldig godt bruktsalg av bobiler i første halvår.
– Bobilene har knapt kommet inn til forhandler før de er ute igjen, forteller han.

Del dette med andre:

  1 kommentar til “Store bobiler fosser fram

  1. Gro Synnøve Saga
    6. juli 2016 at 10:44

    Bobil turen til Nordkapp ble en tur vi aldri kommer til å glemme. Reisen startet i Sandefjord til Strømstad . Innlandsveien mot Bodø, ferjen til Moksnes og Lofoten . På turen over fikk vi også sett hvaler , noe som ikke skjer så ofte ble vi fortalt av ferjeansatte. Deretter gikk turen om Alta i de vakreste omgivelsene på vår jord…til Nordkapp , kort fortalt . Lørdag ettermiddag var målet nådd..dvs. Tykkeste tåka lå og dekket over hele Nordkapp..men med 24 timers parkering overnattet vi på parkeringen , sto deretter opp til det flotte været. Vår sønn som er glad i å spille piano, fikk deretter oppleve og spille på et piano som alle kunne bruke fritt..Bare det var en opplevelse i seg selv å få spille på Norkapp…og for en nydelig klang det var.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *