Storbilprodusent med bybobil

MAN TGE i bobilvariant. Foto: AutoMedia Portal.Net/MAN.

De er først og fremst kjent som lastebil eller påbygningsbil for store luksuslinere på 7,5 tonn og mer, men nå kommer MAN til bybobilsegmentet. Også en av de store bobilprodusentene er ventet å lansere sin bybobil på MAN om kort tid.

MAN har knapt spilt noen rolle i markedet for mindre bobiler hittil. De har holdt seg i det luksuriøse liner-markedet med 7,5 tonn eller høyere vekt. At de nå beveger seg ut av ”femstjerners-markedet” kommer av et søsterselskap i VW-konsernet.

Volkswagens divisjon for nyttekjøretøy, som stadig setter nye salgsrekorder med den klassiske T6 og bybobilen California, er åpenbart ikke særlig samarbeidsvillig når andre bobilpåbyggere vil bruke deres basiskjøretøy. I følge Auto-Medienportal er forhandlingene med VW vanskelige og kravene strikte om noen vil forsøke å benytte disse kjøretøyene. Selv har VW produsert 100 000 California siden den nye fabrikken åpnet i Hannover i 2004. Merket er for øvrig 30 år i år.

MAN TGE kommer til bobilmarkedet. Knaus skal være første bobilprodusent til å følge opp satsningen. Foto: AutoMedia Portal.Net/MAN.

Men nå biter konsernet seg selv i halen. VWs nye Crafter kommer på markedet gjennom MAN, men under navnet MAN TGA og er allerede i handelen som nyttekjøretøy.
Siden CMT-messa i vinter har MAN sett nye muligheter i bobilmarkedet og to TGE-modeller har blitt utviklet.

Satsningen setter fart ettersom Knaus, som en stor og aktiv leverandør i bransjen, trolig har fått nok av forhandlingene med VW melder Auto-Medienportal. Det rapporteres at Knaus skal være på plass med en ny bybobil basert på MAN TGE om kort tid.

MAN produserer TGE på VW-kjøretøy i Polen. En modifisert front og logoene blir den største forskjellen til Crafter. Den vil komme med akselavstander på 364 og 449 cm. Knaus vil trolig velge å vise den korteste som sin prototype på modellpresentasjonene i slutten av juni. Motoren er på to liter, fire-sylindret diesel med 140 eller 177 hk. Det blir standard forhjulsdrift, men også en 4×4 versjon og seks, alternativt åtte trinns girkasse.

California XXL på Crafter får konkurranse av MAN i bobilmarkedet. Foto: Knut Randem.

Saint & sinners i VW Crafter-utgave slik den ble presentert av Knaus i fjor. Nå tar etter alt å dømme MAN TGE over. Foto: Knut Randem.

California ble lansert i fjor i en XXL-utgave og dette blir trolig også Volkswagens satsning framover. Nå får den altså en konkurrent i MAN TGE og i varianter produsert av bobilprodusenter der Knaus etter alt og dømme er først ute.

Knaus har forlengst lansert sin bybobil på Crafter. Det kan vise seg å bli en kortvarig affære før nesten identiske MAN TGE overtar.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Storbilprodusent med bybobil

  1. MAN som bybobil har vært produsert i flere år i Polen. Jeg var på fabrikken sist oktober.
    Flotte håndproduserte biler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *