Stole på vektene?

Og så skulle du veid 3500 kg?  Kanskje du følger feil prosedyre på vekten? Foto: Knut Randem.

Og så skulle du veid 3500 kg? Kanskje du følger feil prosedyre på vekten? Foto: Knut Randem.

Kan vi stole på vektene til Statens Vegvesen når de har kontroll? En bobilist mente det var store forskjeller på vektene. Han tok derfor opp det han mente var et problem med Statens Vegvesen i Midt-Norge.

Bobilisten, som tok opp saken, etter å ha hørt andres erfaringer kunne fortelle om veiing av en bobil på Torp på E6 nord for Trondheim. Deretter gikk ferden til Sandmoen på E6 sør for Trondheim. Der veide bobilen 300 kg mer enn ved første veiing.
– Det må være noe grunnleggende feil når slike utslag kommer for en dag? spurte bobilisten. Han veier selv ofte når han reiser hjemmefra for å være sikker på at han holder vekta. Så hvordan skulle han takle dette?

Benet på bremsen?
Jan Ivar Moen ved Statens Vegvesen, Region midt svarer bobilisten at deres vekter kontrolleres av Justervesenet etter faste intervaller. Dessuten har det stor betydning hvordan du kjører på vekta og om du holder foten på bremsen eller ikke.

Vi siterer videre fra svaret fra Moen:
Vi har litt ulike delinger på de stasjonære vektene vi har i Sør Trøndelag. Forskjellen går på en deling på 10 kg på Trafikkstasjonene og en deling på 50 kg eller 20 kg på kontrollstasjonene. Det vil si at vektene med en deling på 50 avrunder til nærmeste 50 kg. Våre vekter på kontrollstasjonene er godkjent fra og med en vekt på 1000 kg.

Veiemetodikk er svært viktig ved veiing på stasjonære plattformvekter. For eksempel kan det å holde foten på bremsepedalen utgjøre en differanse på 100 – 300 kg i forhold til å ikke holde på bremsepedalen. Så all korrekt veiing må utføres med ubremset kjøretøy. Man må også passe på at hele hjulet er inne på vektplaten. Hvis noe av dekket hviler på rammen rundt vektplaten vil dette gi et feil resultat. Man skal heller ikke kjøre fram og tilbake på vekten. Må man rygge, skal man kjøre helt av vekten og starte på nytt igjen.

Vektene må av og til nullstilles fra betjeningspanelet, hvis det har vært store belastninger som f.eks. en bråbrems med et tungt kjøretøy på vekten. Men det vil da stå en annen verdi enn 0 i displayet før bilen kjøres inn på vekten. (for eksempel -2, som da betyr -200 kg på veieresultatet) Det kan være en årsak til feil resultat på vekten.

Moen tok selv en kontrollrunde med en Mercedes Vito med en totalvekt på 2650 kg til fem av kontrollstasjonene i regionen. Han veide da foraksel og bakaksel hver for seg og fikk 20 kg som maksimalt avvik.

– Dette ligger klart innenfor de toleranser som ligger i godkjenningen av våre vekter, svarer Moen.
– Den vekten som er oppgitt i vognkortet som tillatt aksellast og tillatt totalvekt, er den maksimale bilen kan veie på hver enkelt aksel og totalt. I en vektkontroll vil veiingen bli styrt av en kontrollør, og det resultat som da kommer fram blir vurdert i forhold til tillatt vekt. Det er ikke tillat med overskridelse av de tillatte vekter på aksel eller totalvekt, som står i kjøretøyets vognkort eller det som er tillatt for vegen, avslutter han.

Les også: Den forbannede vekten

Del dette med andre:

  1 comment for “Stole på vektene?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.