Fiat Ducato og totalt åtte mellomstore og store varebiler fra Stellantis-konsernet blir produsert for brenselcelleteknologi.
Fiat Ducato, som benyttes mye som utgangspunkt av påbyggere av bobiler, er blant de åtte modellene Stellantis nå vil tilby med brensellceller og hydrogen.
Stellantis lanserte i oktober sin felles konsernsatsning på Stellantis Pro One, en felles plattform for varebiler på tverrs av merkevarene. Blant disse var både diesel-Ducato og en e-Ducato med betydelig økt rekkevidde.
Samtidig ble det varslet at en ny Ducato med brenselcelleteknologi og hydrogen vil bli lansert en gang i år.
I en pressemelding denne uka forteller Stellantis at de utvider produksjonskapasiteten for hydrogenbrenselcellekjøretøyer med egen produksjon av både mellomstore og store varebiler i henholdsvis Hordain (Frankrike) og Gliwice (Polen).
Stellantis skal ha åtte egenproduserte brenselcelle-hydrogenversjoner av mellomstore og store varebiler. Det omfatter Citroën ë-Jumpy og ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo og E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro og Movano, og Peugeot E- Expert og E-Boxer.
– Det utvidede utvalget og den økte egenproduksjonen av brenselcellevarebiler i industriell skala skal bidra til å sementere Stellantis posisjon som den ubestridte lederen innen nullutslippsfremdrift i nyttekjøretøyer i Europa, skriver selskapet i pressemeldingen.
– Å legge mellomstore og store varebiler med brenselcelle til produksjonslinjene våre er et bevis på vår forpliktelse til å opprettholde ledelsen innen banebrytende hydrogenteknologi og gjøre den tilgjengelig for våre mest krevende kunder, sier konsernets teknologidirektør for hydrogenbrenselcelleteknologi, Jean-Michel Billig.
– Kompetansen og engasjementet til våre ingeniør- og driftsteam er avgjørende når vi forfølger ambisjonene til Dare Forward 2030 og opprettholder ledelsen i nullutslippssegmentet for nyttekjøretøy.
For å støtte intensiv kundebruk bygger brenselcelleversjonene av de kommersielle varebilene på teknologien som brukes i nullutslipps BEV-variantene av kjøretøyene, med de ekstra fordelene med korte påfyllingstider og ingen tap av nyttelast.
For mellomstore varebiler leveres en andre generasjon av brenselcellesystemet en rekkevidde på opptil 400 km og påfyllingstid på mindre enn fire minutter. For de store varebilene gir tillegget av brenselcelleteknologi en rekkevidde på opptil 500 km og påfyllingstid på bare fem minutter.
Hydrogen brenselcelleteknologi spiller en viktig rolle i Stellantis nullutslippsfremdriftsveikart. Stellantis er den første produsenten i verden som markedsfører denne typen kjøretøy, hevder selskapet.
I 2023 ble Stellantis aksjonær i Symbio, et ledende hydrogenteknologiselskap med virksomhet i Europa og USA.
I hvilken grad dette vil påvirke bobilprodusentene er usikkert, men om store bobiler skal være batteri-elektriske eller hydrogen-elektriske i en utslippfri framtid er langt fra avgjort når en så stor produsent setter høye mål.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no