– Steike fine bobiler

I en tid der det er mye fokus på utviklingen av kjedene, er det fortsatt mange mindre uavhengige bobilforhandlere. På Vestnes i Møre og Romsdal fyller en av dem 20 år denne uka.

I begynnelsen måtte Jan Henning Løviknes selge en bobil før han hadde råd til å kjøpe inn en til. Det utviklet seg raskt. Foto: Løviknes.

Han startet med personbilsalg på si. Så solgte han én bobil og likte det han følte. Det ble flere, og i 2002 startet han eget bobilsalg. Det ble raskt en heltidsjobb.
I begynnelsen måtte Jan Henning Løviknes selge en bobil før han hadde råd til å kjøpe inn en til, men det utviklet seg raskt. I dag – 20 år senere – har han en omsetning nær 150 millioner fra tre firmaer på Vestnes i Møre og Romsdal.

Løviknes caravan AS importerer og selger i dag merkene McLouis, Mobilvetta, Pilote og Frankia og har egen utstyrsbutikk. De har også en periode forhandlet Mega Mobil.
I 2007 etablerte Løviknes et bobilverksted som i dag har utviklet seg til Vestnes bil- og bobilverksted AS. I tillegg til å drive med montasje og reparasjon av bodelen, er verkstedet også et autorisert Fiat-verksted.

Det ble raskt behov for et verksted. Foto: Løviknes.

I 2020 kjøpte han Vestnes dekk og felger AS. De tre firmaene har hver sin adresse på Vestnes og inngår i Løviknes-gruppen.
Mange vil nok stusse over at bobilsalg og bobilverksted ikke er på samme adresse, men Løviknes mener det holder fokuset oppe slik at begge kan konsentrere seg om sine fagområder.

20 år med små merker
Denne uka fyller Løviknes caravan 20 år. Siden 2006 har de vært importør av McLouis og Mobilvetta. Som eneste forhandler for disse merkene i Norge, solgte de i fjor 11 McLouis og 9 Mobilvetta.

– McLouis er en steike fin bil. Den var først ute med trefrie vegger. Den er gunstig priset og har fått alt for lite oppmerksomhet, mener Løviknes. Mobilvetta selges mest som helintegrert og med det stilige italienske designet har han blitt veldig glad i merket.

I 2017 startet de opp med franske Pilote og deres tyske dattermerke Frankia. Disse to merkene utgjør den andre halvparten av nybilsalget.

– Pilote ligger i midtsegmentet og Frankia ble valgt for å ha et merke å løfte kundene opp til, forteller han. Begge merkene har en håndfull forhandlere i Norge. og Løviknes solgte i fjor rundt 20 av dem. Pilote har hatt litt problemer med å levere mange nok bobiler under pandemien, men er nå på vei opp, forteller han. Frankia har økt sitt salg i Norge i den samme perioden.

Løviknes caravan sitt utsalg i jubileumsåret. Foto: Løviknes.

Utenfor kjedene
Løviknes innrømmer at det er litt tosidig å ha små merker. Det er ensomt, men til gjengjeld er de tett på kundene, produktene er gode og holder seg godt i pris. Lokalt er vi godt kjent, sier han.

Rundt seg har han de store kjedene, men Løviknes mener gode nettverk og relasjoner kan kompensere for nettverket i kjedene.
– Vi har så mange gode kontakter og relasjoner at jeg tror vi kan hjelpe kundene våre nesten uansett hvor de befinner seg om problemer oppstår, hevder Løviknes.

– Kundene krever i dag mer av oss enn tidligere. Det bør de også gjøre, mener Løviknes. Selv satser de sterkt på ettermarkedet og har utviklet en egen garanti og et fordelsprogram for kundene.

Usikkert marked
Det har vært mye usikkerhet hos de fleste bobilimportørene om hva de får av nye bobiler i år. Løviknes er også spent. Noen modeller vil komme sent på året, men han tror de får de 50 nye bobilene han har bestilt.

Løviknes selger normalt 170 til 180 bobiler hvert år. Det betyr at bruktomsetningen er mer enn dobbelt så stor som salget av nye bobiler. De har også begynt med kommisjonssalg av bobiler for kundene sine for å utnytte kapasiteten i bedriften. De er i tillegg hovedimportør av Combi-Camp, men fra i år har de også blitt forhandler av Tabbert campingvogner for å bli en komplett forhandler.

Løviknes selger ca 50 nye og ca 130 brukte bobiler i året. Foto: Løviknes.

Jan Henning Løviknes har 30 ansatte i de tre bedriftene og ser fram til en ny sesong med optimisme. De 20 årene skal markeres gjennom hele året, men starter på fødselsdagen 12. mars med kake og gode tilbud. Den største markeringen tar de på sin årlige høstmesse.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *