Et steg nærmere elektriske bobiler?

Med et finmasket nett av ladestasjoner blir det ikke nødvendig å dekke hele bobilen med solcellepaneler slik Dethleffs har gjort i sin studie. Foto: Knut Randem.

I dag har fire store grupperinger av bilprodusenter lansert en plan for hurtiglading av elektriske biler over hele Europa. Kan det være et steg nærmere elektriske bobiler?

På årets Caravan salon i Dûsseldorf presenterte Dethleffs en studie av en helelektrisk bobil bygget på Ivecos elbilkonsept. Det er en ambisiøs studie der bruk av fosilt brennstoff var helt fraværende.

Problemet de fleste straks la merke til var at rekkevidden var på 200 km. Det blir i minste laget for mange bobilturer.

Kan dagens nyhet gjøre det enklere å planlegge en elektrisk bobiltur? Om batteriene samtidig blir bedre.

Daimler AG, BMW Group, Ford Motor Company og Volkswagen Group, med Audi og Porsche, har i dag offentliggjort et nytt joint venture kalt IONITY, som skal utvikle og implementere et hurtigladenettverk for elektriske biler over hele Europa.

IONITY vil åpne ca. 400 hurtigladestasjoner innen 2020 og med det gjøre det betydelig lettere å reise på lengre turer i Europa som elbilist. Det nye selskapet vil operere fra München. På nyåret vil staben telle omkring 50 medarbeidere.

– Det første pan-europeiske hurtigladenettverket spiller en viktig rolle i å etablere et marked for elektriske biler. IONITY vil levere vårt felles mål om å gi kundene rask lading, enkel betaling og på den måten legge til rette for langtur i Europa med elbil, sier administrerende direktør i IONITY, Michael Hajesch i en pressemelding i dag.

120 km mellom ladepunktene
I alt 20 stasjoner vil bli åpnet for publikum i år, på hovedveier i Tyskland, Norge og Østerrike med 120 km mellomrom, gjennom partnerskap med «Tank & Rast», «Circle K» og «OMV». Gjennom 2018 vil nettverket ekspandere til mer enn 100 stasjoner og ha flere ladepunkter per stasjon.

Med en kapasitet på opptil 350 kW per ladepunkt, vil nettverket bruke den europeiske ladestandarden CCS, med betydelig redusert ladetid sammenlignet med eksisterende systemer. Den agnostiske tilnærmingen og den europeiske distribusjonen forventes å bidra til at de elektriske kjøretøyene blir mer tiltalende, uttrykkes det i pressemeldingen. Det er ikke oppgitt hvor lang tid det vil ta å lade en bil.

– Det krever internasjonalt samarbeid å plukke ut de beste plasseringene og sørge for integrasjon med eksisterende ladeteknologi. IONITY forhandler med eksisterende infrastrukturinitiativer, inkludert de som støttes av de deltagende selskapene, samt politiske institusjoner.

– Investeringen understreker det engasjementet som de deltakende produsentene gjør i elektriske kjøretøy og er avhengig av internasjonalt samarbeid, heter det i pressemeldingen.

Det er neppe noen tvil om at et slikt nettverk vil gjøre det enklere å ferdes med elbil – enten det er en vanlig personbil eller en framtidig elbobil. Samtidig ser vi i dagens nyhetsbilde at det også lanseres ny teknologi for bruk av naturgass i framtidens biler på kontinentet. Der er det allerede en stor infrastruktur for transport av gass. Det kan dermed bli konkurranse om løsningene i framtiden.

Det er kanskje like greit at det er noen år fram til vi må ta et valg for bobilen?

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Her er den første helelektriske bobilen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.