Samferdselsminister Knut Arild Haraied godkjenner bruk av smalere firefelts vei der trafikken er mindre. Avgjørelsen er begrunnet med at prosjektene kan bli billigere.
Det er Statens vegvesen som har anbefalt at firefelts veier kan bygges med smalere veiskulder. Det blir opp til Statens vegvesen og Nye veier å foreslå hvor dette kan gjennomføres i praksis, skriver departementet i en pressemelding.
I dag er reglene for en firefelts vei at bredden skal være 23 meter med en veiskulder på mer enn 2,75 meter.
Veier med 6 000 til 12 000 kjøretøy i døgnet blir i dag bygd med to til tre felt. Med regjeringens avgjørelse kan disse veiene bygges ut som firefelts vei. Den må da ha en bredde på mellom 19 og 21,5 meter og en skulderbredde på 1,5 til 2 meter. Likevel skal det være mulig med ei fartsgrense på 110 km/t mener departementet.
Også veier med 12 000 til 20 000 kjøretøy i døgnet kan bli smalere. 20 meter blir den nye minstebredden på slike veier. Skulderbredden skal da inngå med mellom 2 og 2,75 meter. Også her blir det fortsatt mulig med en fartsgrense på 110 km/t.
– Jeg vil understreke at dersom skulderbredden blir under 2 meter for den smaleste firefeltsveien og 2,75 for den andre, må det legges opp til avbøtende tiltak, sier Hareide. Han overlater til den aktuelle byggherren (Statens vegvesen eller Nye veier AS) å foreslå slike tiltak og hvilken veibredde som skal brukes. Departementet vil ta den endelige avgjørelsen.
Flere veier er aktuelle
Flere prosjekter under planlegging kan være aktuelle for den nye veistandarden, som for eksempel E39 Ålesund–Molde, E134 Saggrenda–Gvammen, E39 Mandal–Ålgård, E18 Dørdal–Tvedestrand, E6 Roterud–Øyer, E6 Ulsberg–Melhus, E6 Kvithammar–Åsen og rv.4 Oslo–Mjøsbrua.
– For disse veiene kan den samfunnsøkonomiske lønnsomheten øke, som følge av muligheten til å bygge smal firefelts vei, sier Hareide.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Hele tanken om å bygge “Fattigmanns” motorvei med smal vegskulder/nød felt og lovlig hastighet 110 km/t er spill med liv. Får en bil/trailer stopp på disse veiene og ikke har mulighet for å stå i nødfeltet, kan en bare tenke seg hva som vil hende når trafikken bak holder 110 km/t!!
Den motorveien som i dag er åpen for trafikk rundt Arendal er en slik “Fattigmann’s” motorvei, riktig nok er der nød “lommer” – på snaut buss holdeplass størrelse, men er det “opplest og vedtatt” at kjøretøy får stopp der?
Typisk Norge å knipe inn på pengene når det skal bygges infrastruktur.
Känns inte befogat, med tanke på säkerheten, ibland bedrar snålheten visheten. Med tanke på att vi blir fler människor, så borde man tänka framåt, för det blir inte billigare att göra om och rätt i framtiden. Det har vi väl fått erfara både i Sverige och Norge.