Starter egen masseproduksjon av chassis til bobiler

Hymer har åpnet sitt eget produksjonsanlegg for chassis i Bad Waldsee. De skal bli den første bobilprodusenten som masseproduserer chassis.

Hymer starter egen chassisproduksjon, og dette er teamet som skal gjøre jobben. Foto: ©Hymer GmbH & Co. KG.

Etter drøyt to års byggearbeider ble den nye SLC-hallen (SLC = Super Light Chassis) offisielt åpnet like før helgen. Den gir Hymer hånd om en større del av verdikjeden fram til ferdig bobil.

Egen produksjon av SLC-chassiset gir Hymer muligheten til å være mer uavhengig av leverandører og bedre svare på nye teknologitrender, skriver selskapet i en pressemelding. På denne måten får Hymer også hånd om en større del av verdikjeden.

– Hymer har vært kjent som en pioner innen bobil- og campingvognbransjen i mer enn 60 år. Ved å åpne SLC-hallen er vi stolte over at vi blir den første bobilprodusenten som aktivt begynner å produsere sitt eget chassis, noe som vil gjøre oss i stand til å ta et virkelig banebrytende skritt fremover, sier Christian Bauer, administrerende direktør i Hymer GmbH & Co. KG.

Fra ferdiggjøringsdelen av SLC-hallen. Foto: ©Hymer GmbH & Co. KG.

Produksjonslinjen vil gå i full masseproduksjon i juni. Ved å åpne egen chassisproduksjonshall vil Hymer for aller første gang kunne levere fritidskjøretøy som kommer fra én enkelt kilde – med unntak av drivenheten.

Det nybygde produksjonsanlegget, som dekker et areal på 3100 kvadratmeter, kombinerer en moderne produksjonslinje med tilstøtende logistikkområder, skriver Hymer.

– Vi har valgt å bygge vår egen SLC-produksjonshall i Bad Waldsee for å gjøre oss mindre avhengige av leverandører og gjøre oss i stand til å reagere mer fleksibelt på nye teknologitrender i framtiden, sier Hans-Georg Rauh, teknisk direktør i Hymer GmbH & Co. KG.
– In-house produksjon gir oss også muligheten til å finjustere chassiset til karosseriet, og å videreutvikle dem begge som en enkelt enhet.

Hymer mener bruken av det nyeste produksjons- og monteringskonseptene og automatiske løsninger vil optimalisere produksjonen av bobiler og gi kundene høyere kvalitet fordi de mye raskere vil kunne optimere og videreutvikle chassiset i forhold til karosseriet.

Her blir snora klippet på behørig vis av Hymers ledelse. Foto:©Hymer GmbH & Co. KG.

Fra oppstarten vil Hymer bruke produksjonsanlegget til å produsere SLC-chassis med fem forskjellige akselavstander – fra for eksempel de korte versjonene på 3,90 meter til treakslede modeller for B-klasse MasterLine I 890.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Starter egen masseproduksjon av chassis til bobiler

  1. Her har Hymer realisert en glimrende ide’, for det første får de kontroll over større del av verdikjeden og gjør seg i større grad uavhengig av andre leverandørers logistikk.For det andre og viktigst får de kontroll over teknologiutviklingen av bobilchassier.De kan designe og skreddersy chassier dedikert til bobiler.
    Tidligere har vi sett mange eksempler på , at det ikke alltid har vært optimalt å plassere en tung bobildel på et standard varebilchassis, uten å optimalisere hjuloppheng , fjæring og støtdempning til bobilpåbygget.
    I nær framtid vil det jo også være aktuellt å designe chassier som er forberedt på at bilene drives på strøm, og dette vil stille krav både til plass og en solid vektøkning.
    Det skal bli spennende å følge utviklingen til Hymer Group.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.