Sprinter på 3,5 tonn og nye design fra Carthago

I 2021-utgave introduserer Carthago for første gang Mercedes Sprinter i lektvektklassen c-tourer. Ellers blir det mye nytt i utvendig og innvendig design i flere modeller.

Carthago c-tourer blir nå levert både på Sprinter og Ducato med AL-KO lavramme og forhjulsdrift. Foto: Produsenten.

Den halvintegrerte Carthago c-tourer får i 2021-utgave Mercedes som alternativt basiskjøretøy. Men fortsatt vil Ducato leveres i et bredt produktspekter. Både Sprinter- og Ducato-utgavene bygges på AL-KOs chassis.

Carthago c-tourer vil ikke lenger ta en like klar rolle som innstegsmodell. Den rollen vil dattermerket Malibu nå ta i større grad. Kanskje slik det opprinnelig var ment.
Dette betyr at c-tourer i 2021 blir oppgradert på flere områder og tar plass i mellomsegmentet.

Carthago c-tourer leveres i ni varianter. Denne har senkeseng over salongen og vi ser det er skap hele veien rundt i fronten. Foto: Produsenten.

Carthago c-tourer leveres både i halvintegrert og helintegrerte utgaver. Begge får et oppgradert ekstriør. De helintegrerte modellene kan nå leveres med LED-lyskastere slik de større modellene har hatt. Begge har dobbeltgulv og bygges etter Carthagos lette konstruksjonsteknologi.

Fire av ni modellvarianter kan leveres på Sprinter med forhjulstrekk, de øvrige leveres på Ducato. Sprinter blir i Tyskland 5-6 000 euro dyrere enn Ducato. Norsk pris er i skrivende stund ikke kjent.

Kjøkkenet i T143. Foto: Produsenten.

Filer på detaljer
I flere modeller kommer c-tourer nå med et svingbart skoskap i l-sofaen. Sofaen skal også ha fått en bedre sittekomfort. I enkelte utgaver har et tv-skap for 32 tommers skjerm blitt redesignet. Forbedringer i møbeldetaljer varierer med modellene. Bruken av indirekte lys har økt. Det er også endringer i design og farger både for skuff- og skapfronter samt tekstiler.

Vi ser bakover i T150. Foto: Produsenten.

Carthago c-tourer på Sprinter leveres med en motor på 143 hk. Modellene som er kortere enn 7 meter skal i følge Carthago kunne registreres problemfritt for 3,5 tonn.

Også Carthago c-compactline blir å få på Mercedes Sprinter. Samtidig oppgraderes serien med fornyet utseende og nye detaljer.

Carthago c-tourer I143. Foto: Produsenten.

Oppgraderer flere modeller
I de helintegrert Carthago chic c-line blir LED frontlys standard. Det er mye standardutstyr som skal gjøre chic c-line til en mer eksklusiv opplevelse. Modellserien leveres både på Fiat og Mercedes.

Toppmodellene Chartago chic e-line/s-plus ble introdusert i en ny generasjon i fjor. Da med helt nytt design. Dette er nå forsøkt videreutviklet både i modeller på Fiat, Mercedes og Iveco. Modeller levert på Iveco Daily får nå også tilgang på en rekke førerassistansesystemer.

Liner for two sett forover. Det er god plass i rundsitteren. Foto: Produsenten.

Cartagos liner for to med rundsittersofa bak blir også oppgradert til Carthagos nye designlinje. Ekskulsiviteten løftes også fram med gjennomgående bruk av LED lys i fronten og en ny grill. Modellene på Ducato får også en høyere frontrute.

Felles for alle modeller er at Carthago nå har byttet til Dometic serie 10 kjøleskap med dør som kan åpnes fra begge sider. Flere modeller får også plass til stekeovn med grill. Kolleksjonen og valgmulighetene for tekstiler og skinn er utvidet.

Carthago Liner for two. Her bygget på Fiat. Foto: Produsenten.

Det siste året har Carthago generelt hatt framgang med sine halvintegrerte utgaver mens helintegrerte modeller og bybobiler har svekket seg noe, ble det opplyst på årets digitale pressekonferanse.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Presentasjonen av nyheter for det nye året gjøres i samarbeid med Bobil- og CaravanMagasinet. Pga Covid-19 er årets produktnyheter basert på digitale presentasjoner fra produsentene.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *