Sprinter med omfattende teknologioppdatering

Ny motor, ny girkasse og nytt firehjulsdriftssystem. Med en omfattende teknologisk oppdatering sørger Mercedes-Benz for at Sprinter vil tilby mer kjørekomfort enn noen gang.

Mercedes-Benz Sprinter med omfattende teknologioppdatering. Foto: Mercedes-Benz.

Den nye modellen forventes på norske veier i begynnelsen av 2022, skriver den norske importøren Bertel O. Steen i en pressemelding. Når modellene kommer i bobiler er avhengig av bobilprodusentenes avtaler om bil- og chassisleveranser.

Kjernen i oppdateringen er den meget kraftige og effektive 2,0-liters OM 654-dieselmotoren som er kjent fra Mercedes-Benz personbilporteføljen. Den firesylindrede enheten vil være tilgjengelig i opptil tre effekt-alternativ. Sprinteren vil da også ta i bruk den komfortable 9G-TRONIC automatgirkassen. Den 6-trinns manuelle girkassen forblir uendret i modellserien.

Selv om den kraftige firesylindrede dieselmotoren OM 654 så langt bare har vært tilgjengelig i Sprinter varebil og chassis med bakhjulsdrift, vil Mercedes-Benz fremover tilby enheten som eneste forbrenningsmotor for alle versjoner, også med det nye firehjulsdriftssystemet.

Den firesylindrede enheten har ytterligere forbedret støy og vibrasjonskomfort. Ved siden av de jevnere kjøreegenskapene og en større trekkraft, er det behagelig stille inne i bilen, i tillegg til at motoren også oppnår lavere forbruk og utslipp, hevdes det i pressemeldingen.

For enda raskere girskift: 9G-TRONIC
Som en ytterligere overføring fra det nåværende personbilsortimentet, kombinerer Mercedes-Benz den toppmoderne dieselmotoren i Sprinter med den komfortable 9G-TRONIC automatgirkassen, som erstatter 7G-TRONIC PLUS. De ni girene holder turtallet lavt i nesten alle kjøresituasjoner, noe som også betyr betydelige besparelser i drivstofforbruk og merkbart redusert vibrasjon og støy.

Optimaliserte hydrauliske elementer muliggjør også raske og knapt merkbare girskift, med bortimot ingen avbrudd i trekkraften. Med Drive Select og girhendlene på rattet kan føreren gripe inn manuelt. Et annet plusspunkt er at 9G-TRONIC automatgir krever like lite installasjonsplass som forgjengeren 7G-TRONIC PLUS, til tross for to ekstra gir.

Det nye firehjuldriftssystemet
Den tredje teknologioppdateringen er et nytt firehjulsdriftssystem, med Torque-on-demand i Sprinter 4×4, som vil erstatte det nåværende systemet. I motsetning til forgjenger-systemet, som førte 35 prosent av dreiemomentet til fronten, og 65 prosent til bakakselen, kan dette fordele dreiemomentene fullt variabelt mellom for- og bakaksel avhengig av situasjonen og uten interaksjon fra sjåføren (Torque-on-demand).

Fullstendig variabel dreiemomentfordeling sikres av en elektronisk kontrollert kløtsj. Hvis kløtsjen kobles ut ved normal kjøring, driver bakakselen bilen helt. Når kløtsjen er aktivert, spiller forakselen inn. En ytterligere fordel er at det nye systemet gir en høyere komfort gjennom automatisk momentfordeling, og fungerer derfor også mye mer stille.

Den nye Sprinter 4×4 vil være tilgjengelig i kombinasjon med motoren OM 654 på 190 hk og 9G-TRONIC automatgir, med en totaltvekt fra 3,5 tonn, og helt opp til 5,5 tonn.

Så langt pressemeldingen. Selv om nye Sprinter kommer til det norske varebilmarkedet på nyåret, kan det være mer uforutsigelig når de ulike bobilprodusentene leverer sine modeller med de nye spesifikasjonene og hvilke kombinasjoner de tilbyr.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.