Jubileumsmodeller markerer 55 år som bobilprodusent

Den delintegrerte jubileumsmodellen har blålakkert førerhus og spesiell jubileumsdekor.

Den delintegrerte jubileumsmodellen har blålakkert førerhus og spesiell jubileumsdekor.

Bobilprodusenter går sjelden av veien for å markere et jubileum, og Rapido er intet unntak. I år feirer de 55 år.

Møbelsnekkeren Constant Rousseau bygde sin første campingvogn i 1961 og etablerte firmaet Rapido. I 1976 begynte sønnen Pierre å jobbe sammen med faren, og utviklet bedriften videre. I 1983 leverte firmaet sin første campingbil, noe som raskt skulle vise seg å bli et populært produkt. I 2001 ble produksjonen av campingvogner avsluttet etter 40 år og 55000 eksemplarer. Fra 1985 har selskapet vært ledet av Pierre Rousseau, og nå har også sønnen Nicolas trådt inn i ledelsen av familiebedriften som tredje generasjon.

Det er detaljene som gjør susen. Her de flotte lampettene i Rapidos helitegrerte.

Det er detaljene som gjør susen. Her de flotte lampettene i Rapidos helitegrerte.

Spesialmodeller
For å markere sitt 55-års jubileum har man tatt frem to spesialmodeller. Den delintegrerte 696FF og helintegrerte 8096DF. Disse har fått den spesielle 55-logoen og interiør i lyst skinn med kontraststripe i brunt og mørkeblå felt med Rapido-logoen i mønsteret. Begge bilene er 7,49 meter lange med midtstilt dobbeltseng romslig todelt bad som kan skjermes både mot soverom og salong. Sittegruppen har to langsgående benker, såkalt face-to face. Disse benkene kan enkelt bygges om til stoler i kjøreretningen. Bilene har ellers mye elegant utstyr, deriblant dusjsøyle med bakgrunnsbelysning i blått LED-lys. Den delintegrerte versjonen har blålakkert førerhus.

Den nye bakkledningen på kjøkkenet i bakgrunnsbelyst glass. Enkelt, elegant og renslig.

Den nye bakkledningen på kjøkkenet i bakgrunnsbelyst glass. Enkelt, elegant og renslig.

Den helintegrete jubileumsmodellen 8096DF.

Den helintegrete jubileumsmodellen 8096DF.

Nattoppredd Rapido V43 bybobil/kassebil. Lengden er kun 541 cm.

Nattoppredd Rapido V43 bybobil/kassebil. Lengden er kun 541 cm.

Bybobil
Foruten de to jubileumsmodellene har Rapido 9 nye modeller for 2017, deriblant V43, en kompakt bybobil med totallengde på kun 5,41 meter. Til tross for sin beskjeden lengde er dette en fullverdig bobil for to personer med tverrstilt seng bakerst. Det er også mulig å re opp en seng i sittegruppen for en tredje person. Bilen har totalt fire sitteplasser og et helt greit bad. Med to batterier og 110 liter vanntank og 90 liters kjøleskap er dette en bil som kan brukes også på lengre ekspedisjoner. Alle bybobilene fra Rapido leveres nå med ekstra isolert skyvedør med ekstra håndtak for bedre komfort. Det kan også leveres isolasjonsgardin mot bakdørene som gir bedre komfort under kalde forhold.

Interiørdesign
Lysere og lettere interiør er gjennomgangstonen hos flere produsenter for tiden, også hos Rapido. To nye interiørdesign lanseres for 2017. Castello med lys blanklakkerte møbelfronter, og Elegance med solid blankpolert eik. Nye lyse vegg- og gulvkledninger og større vinduer bidrar til den lysere interiørstemningen
Nytt av året er også bekledningen bak kjøkkenbenken som nå er i bakgrunnsbelyst glass. Veldig elegant løsning. At det skandinaviske markedet er viktig tydeligjøres ved at flere modeller har fått betegnelsen ”Scandinavian Exclusive”. Dette er biler med planløsninger og interiørfarger tilpasset skandinavisk smak og behov. Blant annet er Alde varme standard i disse modellene.

Itineos jubileumsmodell MC740.

Itineos jubileumsmodell MC740.

Itineo
Også dattermerket Itineo feirer jubileum i år. De er 10 år og får selvsagt også sin jubileumsmodell. MC740 har samme planløsning som jubileumsmodellene hos Rapido, bortsett fra at dusj og toalett har byttet plass. Her har man valgt et mørkere interiør med lyse skapdører som kontrast. Utvendig kjennetegnes jubileumsmodellen med sølvlakkerte sider og spesiell jubileumslogo. Itineo har kun helintegrerte biler og er et rimeligere alternativ fra Rapido. Ikke fullt så elegant, men med en rekke praktiske løsninger. Planløsningene bærer preg av stort fokus på plassutnyttelse og er svært godt egnet for barnefamilier. Den største modellen kan by på hele 7 soveplasser. Årets line-up fra Itineo består av 12 modeller med lengder fra 6,0 til 7,4 meter.

Dreamer
Et tredje dattermerke hos Rapido er Dreamer, foreløpig ikke så utbredt i Norge. Dreamer konsentrerer seg om bybobiler og kompletterer det beskjedne utvalget av slike hos moderselskapet. Totalt har de 10 modeller i porteføljen. Dreamer leverer biler på alle tre standardlengder av Fiat Dcato. 541, 599 og 636 centimeter. Sengeløsningenen varierer mellom tverrstilte enkle eller doble senger bak, langsgående enkle senger og en variant med køye bak og senkeseng foran.
Også hos Dreamer får du den nye isolasjonsgardinen mot bakdørene.

D68 er storebror i Dreamer-familien med 636 centimeters lengde. De øvrige familiemedlemmene holder seg under 6 meter.

D68 er storebror i Dreamer-familien med 636 centimeters lengde. De øvrige familiemedlemmene holder seg under 6 meter.

Av: Olav Barhaugen, Bobil- og Caravan Magasinet (BoCM)

Del dette med andre:

  2 comments for “Jubileumsmodeller markerer 55 år som bobilprodusent

  1. Det forundrer meg like mye hver gang at i de aller fleste tilfellene hvor journalister skal beskrive en bobil, tar de ikke med det viktigste, nemlig lastekapasiteten. Det interesserer meg svært lite om bakgrunnen i dusjen er blå eller gul, at det er lys bak kokeplaten eller at bilen er godkjent for 7 personer hvis jeg ikke kan kjøre bilen med alt nødvendig turutstyr med det førerkortet jeg har. Skjerp dere folkens, få med lastekapasitet så vi kan se om syvseteren kan kjøres innenfor vektgrensen med 7 personer eller om jeg må se meg om etter en ny bobil uten blålys i dusjen.

    • Vi er helt enig med deg i at vektproblematikken er viktig. Dersom du har lest andre artikler her på Bobilverden.no har du sikkert lagt merke til at vi svært ofte tar med vekta i våre omtaler. Men nå er det slik at folk er opptatt av forskjellige ting. Skal vi være sikre på at alle får svar på alt de lurer på, vil det bli svært kjedelig journalistikk. Kjedelig å skrive og kjedelig å lese. Derfor velger vi ulike vinklinger tilpasset stoffet.
      Men om vi finner en syvseters bobil med forsvarlig lastekapasitet, som kan kjøres med vanlig førerkort, kan vi nok garantere at det blir nevnt i overskriften.
      Du har sikkert lagt merke til at denne artiklen er skrevet av en annen redaksjon, men det endrer ikke de generelle redaksjonelle vurderingene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.