Spennende i Gudbrandsdalen

Langs E6 i Gudbrandsdalen er det flere spennende nyskapinger i vente. Både bobilister og andre har grunn til å glede seg over hvordan rasteplassene blir utformet.

Arkitektkonkurransen om en ny og annerledes rasteplass ved E6 i Sør-Fåvang, Ringebu ble avgjort i mars og denne måneden starter detaljplanleggingen av Krekke rasteplass på et område.

Et servicebygg liggende i en voll skal dempe veistøyen. Utsnitt av illustrasjon Team Lala/Pushaks vinnerforslag.

Et servicebygg liggende i en voll skal dempe veistøyen. Utsnitt av illustrasjon i Team Lala/Pushaks vinnerforslag.

Det som før var Krekke camping skal bli en moderne rasteplass med mulighet for aktivitet for de reisende samtidig som det skal bli et anlegg for lokalbefolkningen.
Foruten parkeringsplasser, bord, benker og toalettbygg, skal anlegget blant annet ha badeplass, båtutsettingsplass, sandvolleyballbane og plass til salg av lokale varer i turistsesongen. Beboerne i nærområdet har kommet med innspill til Statens vegvesen om hva anlegget skal inneholde.

I prosjektbeskrivelsen av anlegget er det tatt med et punkt om at det skal være seks parkeringsplasser for bobiler på rasteplassen.

Blir det slik? Og blir det en tømmestasjon her? Bobilverden har spurt planprosessleder Kari Sundfør i Statens Vegvesen:
– Vi starter detaljeringsarbeidet nå i mai. Antall plasser for bobiler er det derfor ikke tatt endelig stilling til.

En allsidig rasteplass er fortsatt på detaljeringsstadiet, men står ferdig i 2016. Illustrasjon (utsnitt): Team Lala/Pushak.

En allsidig rasteplass er fortsatt på detaljeringsstadiet, men står ferdig i 2016. Arkitektene har tenkt seg parkering for bobiler på tallet 6 (klikk for stort bilde). Illustrasjon i utsnitt: Team Lala/Pushak.

Bobilverdens redaksjon har tidligere blitt kontaktet av et av arkitektkontorene som har konkurrert om dette oppdraget. De ville høre hvilke ønsker bobilister har til en rasteplass. Da nevnte vi blant annet behovet for tømming og en viss størrelse på parkeringsplassene for bobiler. Sundfør noterte seg også disse punktene, men hun vet i øyeblikket ikke om det blir en tømmestasjon her.
– Vi anlegger også ny rasteplass på Lomoen i Vinstra. Det er et veiserviceanlegg med bensinstasjon og tømmestasjon. Også på rasteplassen Mellomstokka sør for Vinstra kan det bli tømmestasjon. Begge disse rasteplassene ligger nord for Krekke rasteplass.
– Jeg regner med at vi ender opp med en tømmestasjon også på Krekke, sier Sundfør.

På Krekke rasteplass skal det også bli mulig å sove. Vi sitérer fra forslaget til arkitektene i Team Lala/Pushak, som vant konkurransen med sitt forslag Desire Line:
”Det meste av parkeringen er anlagt på den vestre siden av aksen, slik reduseres trafikk på tvers av gangaksen. På den østre siden av aksen er det lagt opp plasser som egner seg for å stoppe og sove. Plassene her er dypere, slik at man kan trekke seg litt vekk fra kjørebanen. Beliggenheten gjør at det blir så lite trafikk av biler bak de parkerte bilene som mulig, slik unngår man å bli forstyrret av andre bilers lykter når man skal sove.”

Det lukter internasjonale trender av forslaget. Det er bare å glede seg til Krekke og de to andre rasteplassene åpner i løpet av 2016.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.