Sover med bena i dusjen

Den nye episke møbeldesignet. Foto: Knut Randem.

Den nye episke møbeldesignet. Foto: Knut Randem.

I denne bobilen sover du med bena der dusjen er om dagen. Dermed greier produsenten å holde bobilen så kort som mulig. Til tross for enkeltsenger har den helintegrerte bobilen en lengde på under 7 meter.

Det kan være mange grunner til å holde en bobil så kort som mulig. Carthago syntes det var viktig å komme under 7 meter med sin nye c-tourer I 144 LE ”epic”. For å få til det har de laget en ny sengeløsning, som de har søkt patent på.

Dette er en bobil med enkeltsenger bak og dusj og toalett plassert på hver sin side. Senga på venstre side er i dagposisjon vippet opp i den bakre enden. Når du skal legge deg trekker du først i en stropp som stikker ut under madrassen. Med den trekker du senga og veggen for enden av senga en halv meter forover og inn i dusjen. Det er en overdrivelse å si at du sover med bena i dusjen, men dusjen kan ikke benyttes før senga er skjøvet sammen igjen.

Lyktene har fått nytt design og fronten har fått en ansiktsløfting. Foto: Knut Randem.

Lyktene har fått nytt design og fronten har fått en ansiktsløfting. Foto: Knut Randem.

Carthago har en parallell modell i denne serien uten denne sengeløsningen. Da er bilen nettopp en halv meter lenger. Carthago kaller den en lettvekter i premium klassen. Bobilen har en oppgitt egenvekt på 3144 kg så det er neppe aktuelt å registrere den for 3500 kg, men å benytte muligheten for registrering på 4250 kg.

”Epic” har fått nytt ”ansikt” og nytt møbeldesign. Carthago tar de store ordene i munnen når de skal beskrive de episke egenskapene. Fronten på c-tourer skiller seg uansett noe fra de andre modellene fra Carthago. Blant annet er lyktene blitt re-arrangert.

Innvendig er det løsningen med den uttrekkbare senga som er hovedgrepet i grunnsnittet. Men også møbeldesignet er utviklet i den ”episke retningen”. Det betyr ikke bare at møbelstoffene er nye, men at også treverket er fornyet med lyse, nesten hvite høyglansede dører og ask som kontrastfarge på vegger og i detaljer. Gulvet har fått et stavmønster.

Bobilen er bygget på AL-KOs lave ramme og har dobbeltgulv. Kabinen er bygget i trefritt materiale med en aluminium sandwich med RTM-skum. Det utvendige taket og gulvet har motstandsdyktighet mot hagl og andre ytre påvirkninger.

På varmesiden er bobile utstyrt med Truma Combi 6, men det kan endres til Alde om ønskelig. C-tourer I leveres nå i åtte modeller.

I videoen under får du en snartitt inn i ”epic” med blant annet den nye sengeløsningen:

.

Del dette med andre:

  2 comments for “Sover med bena i dusjen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.