Augusttrafikken krevde sju dødsoffere. Det er to færre enn i juli, og halvparten så mange som i juni. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Så langt i år er 67 drept på norske veier. Det er seks færre enn på samme tid i fjor. Totalt døde 30 mennesker i sommertrafikken – i juni, juli og august, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Varme dager og ferietid kan ha sine skyggesider. Sommeren er dessverre «høysesong» for alvorlige ulykker på veiene.
– Juni var en måned der mange mistet livet i trafikken, sier Guro Ranes, direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
– Siden da, i juli og august, har vi heldigvis hatt lavere ulykkestall enn vi har sett de siste somrene. Jeg vil takke trafikantene for å ha bidratt til dette, sier hun.
– Til dere som har valgt å kjøre rusfritt, holde fartsgrensen og oppmerksomheten på veien: Dere skal vite at det hjelper.
Statens vegvesen er i gang med en spesiell oppfordring til trafikantene der de inviteres til å bli med på en «nasjonal atferdsendring» for å gjøre veien tryggere for alle. De skal velge seg noe de skal slutte å gjøre mens de kjører – enten det er å spise, sitte i egne tanker, bruke mobil eller å stille inn GPS’en. Målet er å fylle landet med mer oppmerksomme sjåfører.
– Mange har meldt seg på utfordringen allerede – og det er bra, men vi vil ha «hele Norge» med på dette, for det gjelder oss alle. Hva med å ta en titt på dine egne vaner? sier Ranes. Du kan bli med på kampansjen på kjoreutfordringen.no.
Tekst: Redaksjonen
1 tapt liv er ett for mye…
Mange snakker om hvor farlig det er å kjøre bobil. Sant nok, sikkerheten er ikke den beste i slike kjøretøy, men.. personlig mener jeg at dette langt på vei kompenseres ved at man sitter såpass høyt, at man på grunn av mye bedre oversikt en i personbiler, har mye større mulighet til å forutse de farlige situasjonene, og derved unngår dem. Finnes det noe uttrekk av statistikken, som sier hvor mange av de omkomne som befant seg i en bobil? Det hadde vært interessant. Jeg mistenker, og håper, at bobil har en en god statistikk i så måte.
Ønsket om slik statistikk er vi flere som har. Kanskje redaksjonen i bobilverden.no kunne bidra med å finne ut av det?
For halvannet år siden gjorde vi en sammenligning slik dere etterlyser. I sosiale medier ble flere støtt av at vi våget å gjøre en slik sammenligning, men her er den: https://bobilverden.no/sterk-okning-i-dodsulykker-bobiler-mot-strommen/
Så bra. Jeg mener da at vi har en stor fordel av at vi har god oversikt fremover, og la oss kjøre så “aktpågivende og hensynsfullt” vi kan fortsatt, så kanskje vi klarer å unngå å bli en del av statistikken. Unngå oppmerksomhetstyvene, i tillegg til å gjøre hva vi kan for IKKE å frustrer
andre i trafikken, kjøre defensivt, være flinke til å slippe forbi osv, så kan vi håpe på en god utvilking her.