Sommeren 2020: Nordkapp tapte. Kyst, fjell og Nordland vant bilturistene

Nordmenn valgte som ventet bil på norgesferien, men la turen utenom noen av de mest kjente turistmålene.

Mange har krysset Polarsirkelen denne sommeren, men langt færre en vanlig dro til Nordkapp. Foto: Knut Randem.

E6 i Nordland hadde en trafikkvekst på 50 prosent i juli. På grunn av koronatiltak var det en generell nedgang i trafikken i juni.

– Det var ingen utenlandske turister i Norge i juni, og det er nok det som gjør det største utslaget på trafikktallene for denne måneden, sier divisjonsdirektør Per Morten Lund i Statens vegvesen.

– Det var litt nedgang i trafikken de aller fleste steder, men mest merkbart var det for typiske turistmål som Trollstigen og Geiranger. Trollstigen hadde en nedgang på 33 prosent og Geiranger hadde 55 prosent mindre trafikk enn i juni 2019. Men aller størst var nedgangen på Nordkapp. Der var reduksjonen i trafikken på 67 prosent fra juni 2019 til juni 2020, forteller Lund.

Mange ville til Nordland
På forhånd hadde mange spådd at nordmenn kom til å dra på bilferie i eget land i sommer, og det slo til. I feriemåneden juli var det jevnt over mer trafikk enn samme måned i fjor. Tallene viser at mange flere enn vanlig dro nordover med bil.

– På E6 ved Nordlandsporten i Grane kommune og Sørelva i Saltdal kommune var det trafikkvekst på rundt 50 prosent i juli. Også trafikken til Senja økte med 10 prosent. Lofoten, som hadde lite trafikk i juni, tok seg litt opp i juli, og trafikken lå omtrent på nivå med året før, forteller Lund i en pressemelding.

Tallene viser imidlertid at nordmenn ikke tok ferieturen helt til Nordkapp. I juli var det 30 prosent nedgang i trafikk på Magerøya sammenlignet med juli i fjor.

Flere valgte fjellet denne sommeren. Her fra Valdresflye. Foto: Werner Harstad/Statens vegvesen.

Jevn vekst på alle gjennomfartsårene
De fleste gjennomfartsårene og fjellovergangene i Sør-Norge hadde betydelig trafikkøkning i juli i år sammenlignet med juli 2019.

– E6 hadde en trafikkvekst gjennom Oppdal på 27 prosent, og 10 prosent vekst ved Lillehammer. Rv. 3 ved Åmot økte med 12 prosent, og på rv. 7 ved Geilo var økningen på 14 prosent. For rv. 15 over Strynefjellet, E16 mellom Voss og Valdres og E134 over Haukeli var trafikkveksten på ca. 10 prosent, sier han. På Sørlandet økte trafikken i juli med mellom 6 og 9 prosent både på E18 og E39.

Det har dessverre vært en økning i antall omkomne i trafikken i sommer i forhold til i fjor. I ukene 26 til og med 33 omkom 17 mennesker i år mot 12 i samme periode i 2019.

Fjell og kyst
Hvis du synes det var mange bilder fra fjellturer i sosiale medier i juli, bygger trafikktallene opp under det. 20 prosent flere kjørte over Valdresflye i juli i år, mens trafikken til Sirdal i Rogaland økte med 22 prosent. Mellom Lesja og Åndalsnes økte trafikken med 11 prosent.

Atlanterhavsveien var en av årets vinnere. Foto: Knut Randem.

Kysten trakk også flere bilturister enn vanlig, påpeker Lund.
– E39 langs Vestlandet hadde trafikkøkning på circa 20 prosent både ved Sveio i Vestland og i Gulen i Sogn. Det samme hadde Atlanterhavsvegen på Nordmøre.

Heller ikke i den store feriemåneden juli var det mange som la turen innom Geiranger, trafikken gikk ned med 6 prosent, mens trafikken over Trollstigen var på samme nivå som i fjor.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  2 comments for “Sommeren 2020: Nordkapp tapte. Kyst, fjell og Nordland vant bilturistene

  1. Hei
    Ser det blir kommentert trafikkøkning på E39 langs Vestlandet og det blir nevnt Sveio i Rogaland,
    men meg bekjent ligge Sveio i Hordaland (vestland) og ikke i Rogaland.

    Mvh. Bavaria i74

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *